På pumpen kan du ser hur många liter bensin som du tankat, och priset. Men exakt hur mycket bränsle som du får i din bil är svårare att kontrollera.
Corren har med hjälp av väglaboratoriet på VTI, väg- och transportforskningsinstitutet, undersökt om du får den mängd bensin i bilen som du betalar för.
De flesta bilägare har inte en aning. Och det kanske inte är så konstigt. För hur ska man kontrollera att man får rätt mängd bensin? Några deciliter, eller centiliter, mer eller mindre när tanken rymmer 60 liter är inte märkbart.
I undersökningen användes dunkar som rymmer tio liter vätska. Varje dunk kontrollvägdes på VTI före och efter testet. Forskaren Björn Kalman använde en analysvåg för att få fram uppgifter om hur många liter som vikten i dunken motsvarar.
- Temperaturen avgör vilken volym som bensinen har. När det exempelvis är kallt ute ökar vikten, och tvärt om. I det här testet har vi mätt volymen vid plus 15 grader, vilket är normalt i sådana här sammanhang, säger Björn Kalman.
Undersökningen omfattar fyra automatstationer, eller obemannade mackar, i Linköping: Jet och Hydro på Industrigatan, Tanka vid Rejmes och St1 vid Kallerstadrondellen.
På mackarna handlade vi för en hundralapp. På samtliga teststationer var priset för en liter blyfri 95 oktan 10,46 kronor.
Så här blev resultatet:
Jet. Vid tankningen visade pumpens mätare att vi fått 9,57 liter bensin. När dunken kontrollerades på VTI var det 0,3 procent mer, eller 9,60 liter.
Tanka. Pumpens mätare visade vid tankningen 9,57 liter. Men vid kontrollmätningen uppmättes 9,59 liter, det vill säga 0,2 procent mer än vad pumpen visade.
St1. Här visade pumpens mätare att vi fått 9,56 liter bensin i dunken. Vid efterkontrollen var det 9,57 liter, dvs 0,1 procent mer, alltså den mängd som övriga mackar visade redan vid tankningen.
Hydro. Vi fick 9,57 liter bensin vid pumpen, och vid kontrollmätningen uppmättes 9,61 liter, dvs 0,4 procent mer. Här får man mest bensin för pengarna.
- Det får skilja 0,5 procent i volym, upp eller ned, och det här testet visar att mackarna håller vad de lovar. Samtliga ger tillbaka mer bensin än vad som står på pumpen, säger Björn Kalman.
Men trots att pumparna kalibreras, eller blir krönt, minst en gång per år av SP, Sveriges provnings- och forskningsinstitut, kan det bli fel bränslemängd. Bilägaren Christian Andersen förstod direkt att något var galet när han tankade sin bil på en obemannad station utanför Linghem för en tid sedan. Det fattades hela 13 liter.
Han berättar:
- Jag har en Seat Ibiza som rymmer 45 liter inklusive reservtank. Enligt min instruktionsbok så ska bensinlampan börja lysa när det är 6 liter kvar innan det är tomt. När lampan började lysa åkte jag 2 kilometer och stannade vid en mack. Men när jag tankade stannade pumpen på 52 liter, alltså 13 liter mer än vad som går i bränsletanken
Christian Andersen kontaktade den som sköter macken, och efter en kontroll visade det sig att pumpen verkligen gav fel bränslemängd.
- Jag har blivit erbjuden 400 kronor i ersättning, men jag tycker det är för lite. Jag har tankat flera gånger på macken, och jag tycker att bilen har dragit ovanligt mycket bränsle den senaste tiden.
- Jag tycker framför allt synd om de bilister som tankat på macken och fått fel bränslemängd utan att veta om det.
Krönika