När tillgången är begränsad beskriver prisutvecklingen en rakt uppåtstigande kurva. Priset på Fords och Chevrolets klassiska modeller har mer än fördubblats på fem år. Priserna på vanliga bruksbilar pendlar mellan 75 000 och 150 000 kronor.
Exklusiva rariteter i ursprungsskick, typ Fords Crown Victoria eller Chevrolets Impala-serie från 50-talets slut betingar oftast ett pris på mellan 200 000 och 300 000 kronor. Det är den ena extremen. Den andra är de nedslitna raggarbilar som går under beteckningen pilsnerbil. En sån (60-talare, V8, automat, fyradörrars) kan du få för ca 15 000 kronor.
Prisbilden när det gäller jänkare i veteranbilsklassen är en djungel. Tumregeln är att det är bättre att köpa en dyrare bil. Då vet du (i bästa fall) vad du får. Att ta lån och inhandla ett rullande renoveringsobjekt för mellan 50 000 och 70 000 kronor förutsätter att du är beredd på att lägga ner åtskilliga skruvtimmar i garaget, och att du har en ekonomi som tillåter inköp av reservdelar.
Men visst går det att fynda. Var priset hamnar är en fråga för dig och säljaren. Jag känner flera jänkaägare som gjort rena klippet. Det dröjer inte länge förrän folk med pengar inser vilken lönsam investering det är att plöja ner kosingen i en originalutrustad 50-talare. Tyvärr. Det betyder att marknaden dammsugs, och att de hängivna entusiasterna - de som älskar formerna, skönheten, kraften och styrkan - tvingas stå vid sidan av och se på.
Även om tillgången är begränsad är utbudet av klassiska USA-bilar förvånansvärt stort. Det beror bland annat på att häpnadsväckande många amerikanska bilar såldes och har bevarats här, men också på att direktimporten ökar rätt rejält sen några år tillbaka. Vad finns att välja på? Motor & trafik har plockat ur några klassiska modeller. (Observera att det inte handlar om rena utställningsobjekt.)
Vi börjar med en av de mest åtråvärda:
Ford Mustang, cabriolet, 1965
Kostade 25 000 kronor när den introducerades. Det motsvarar 205 000 kronor i dag, och det är vad du få ge för ett normalfint exemplar. En Mustang 65:a cab (289" V8) i utmärkt skick säljs oftast för mellan 250 000 och 300 000 kronor. Köper du coupemodellen halveras kostnaden. De höga priserna förklaras av att 65:an är svår att komma över. Importen från USA är begränsad eftersom Mustang 65:an har hög status också där.
Ford Crown Victoria, 1955-1956
Högstatusbil under den första raggarepoken. Ingick i Fords Fairlaneserie och sålde bra i Sverige. Kromvicken med plasttak, den s k Sunlinermodellen, är en våt dröm för många USA-bilsentusiaster. Få bilar finns. De som skeppas över från USA säljs för mellan 250 000 och 300 000 kronor.
Impalan (gärna 283" eller 327" V8) med de oemotståndligt karakteristiska bakljusen (tre och tre på var sida) finns i många och förhållandevis billiga exemplar, från 30 000 kronor och uppåt. Bra bruksbilar (2-dörrars hardtop) säljs för mellan 60 000 och 80 000 kronor, rullande renoveringsobjekt (kolla noga innan du köper) går att få från 30 000 kronor. Dessutom finns många pilsnerbilar (ofta 4-dörrars stolpe) till försäljning (15 000--25 000 kr).
Impala 63 och 64 direktimporteras. Cabben är självfallet dyrast, från 100 000 kronor och uppåt. Kronjuvelen i Impalafamiljen är Impala är convertiblemodellen från 1959. Intresserad? Enstaka exemplar importeras. Säljs för mellan 280 000 och 380 000 kronor.
Finns i många exemplar, särskilt 60-talsmodellerna, fortsätter att importeras. Den som söker ett körbart renoveringsobjekt och vill betala mellan 30 000 och 60 000 kronor behöver inte leta länge. Galaxie XL-modellen 1963-1965 kräver dock en något större plånbok än en Impala från samma år.
Annat smått & gott:
Dodge Dart, Cheva Nova och Chevy II representerar 60-talet. En juste bruksbil från 1962-1967 är inte svår att hitta, och priset är inte alls så avskräckande, i synnerhet inte om du nöjer dig med V6:an.
Att köpa jänkare från 50- och 60-talen kräver kunskap. Den som inte skruvar och renoverar själv bör vara extra försiktig. Ta hjälp av någon du litar på. Undvik impulsköp, ta god tid på dig.
Och så det här med ekonomin. Många entusiaster lånar inför bilköpet. I branschtidningarna annonserar Finax och andra om stora och snabba lån. Försök med din egen bank först. Det blir billigare.