"Testet är rent nonsens!
Att jämföra ett batteri märkt 85 A till ett pris på 1 780 kr med ett märkt 62 A till ett pris på 800 kr är anmärkningsvärt osakligt. Som att göra en test på glödlampor av olika fabrikat men med olika effekter. Testa en 25 W, 75 W och en 100 W för att reda ut vilken som lyser starkast! Vilken galenskap.
Om bilbatterier ska testas med någon mening ska det givetvis vara batterier med samma märkström men av olika fabrikat.
Släng Correns batteritest i papperskorgen och ni på Corren bör så snart som möjligt gå ute med att testet genomfördes under felaktiga förutsättningar och sedan göra ett nytt test på ett riktigt sätt."
Mollycat
Svar från Testfakta:
Inför testet informerades tillverkarna om förutsättningarna för testet: (startmotor Volvo V70, test vid varmare temperatur och test vid kyla).
Utifrån specifikationen har tillverkarna sedan valt vilket batteri de vill medverka med i testet.
Några har valt att delta med större och dyrare batterier och några med mindre och billigare batterier (ju högre Ah desto dyrare).
Men Ah har inte alltid betydelse, det beror på hur batteriet är byggt. Ah är inte uppmätta på samma sätt som när man mäter startströmmen. När man mäter det antal Ah som deklareras på batterierna, så är det gjort med en lägre ström än vad som behövs för att starta en bils startmotor. Därför är det ingen rättvisande riktlinje när man väljer mellan olika fabrikat av batterier.
Testet visar också att ett högre deklarerat Ah tal inte alltid ger bättre effekt och uthållighet.