Nu är det snart fem månader sen Marcus Wandt återvände till jorden efter över två veckor ombord på rymdstationen ISS. Men har han verkligen landat än?
– Jag tyckte ju ganska tidigt att jag ändå började landa, men för varje månad som går så märker jag att jag ändå inte landat i allting. Så det är svårt att svara på. Det är lite så, känner jag, med intensiva upplevelser, att det tar lång tid för allt att processas, säger den 43-årige Linköpingsbon.
Han erkänner att det inte är helt lätt att gå tillbaka till vardagen på alla sätt.
– Vissa delar går att gå tillbaka till tycker jag. Men om min drivkraft att utveckla och titta längre fram mot horisonten har varit stark förut så är den otroligt stark nu. Det är nästan svårt att släppa det.
Tills alldeles nyligen var Marcus Wandt chefspilot på Saab, men nu har han bytt position och istället fått titeln chief innovation officer, ungefär innovationsdirektör. Det är en nyinrättad roll, med syftet att samordna olika innovationsprojekt inom företaget.
– Det blir otroligt roligt, framförallt nu när det kommer så mycket nya verktyg och tempot är högre än nånsin. Det gäller nog att göra en del smarta val i den nära framtiden som jag gärna är med i.
Kommer du inte att sakna flygandet?
– Jag kommer faktiskt att flyga en del fortfarande, så det kommer att lösa sig.
De nya verktygen som Marcus Wandt syftar på är bland annat AI, nya tillverkningsmetoder och ny materialkunskap. Lite extra mycket ser han fram emot att ta sig an just de AI-projekt som finns inom Saab. Området är han väl förtrogen med.
– Jag pluggade AI för 20 år sen, mitt exjobb handlade om AI, och jag har följt det under de här två decennierna och bevakat: när kommer hårdvaran ikapp teorin? För vissa av de grejer som man ser nu är lite nya, men många grejer är inte så nya ur ett teoretiskt perspektiv. Däremot har inte möjligheten funnits att skapa tillämpningarna.
Saab-koncernen har under senare år haft svårt att sälja sina nya Gripen E/F-plan, som valts bort av flera länder till förmån för det amerikanska planet F-35. Det har till och med pratats om att produktionen av Gripen kan komma att läggas ner.
Hur orolig är du för Gripens framtid?
– Om man tittar på den senaste Gripen så är det en plattform som är fenomenalt förberedd och utvecklad för att kunna ta emot just sån teknik som kommer nu.
– Utan tvekan har Gripen en stor roll i den utvecklingen framöver.
Men ser du framför dig att ni kan komma till en punkt när ni behöver lämna Gripen och fokusera på annat, exempelvis drönare?
– Om man jämför ett obemannat och bemannat flygplan så finns det mycket som är gemensamt. Vill man använda och få ut sån teknik som man använder i obemannade så finns det ingen motsättning mellan det och Gripen. Jag ser snarare framför mig att det kommer att finnas ett samarbete de teknikplattformarna emellan.
När det kommer till rymden så lyfter astronauten behovet för Europa att inte hamna efter den utveckling som pågår i länder som USA, Kina och Indien.
– Om man vill ha inflytande över den rymdinfrastruktur och förmåga som finns där uppe, och som vi är beroende av varje dag på det sättet som vi lever, då måste Europa också ha en position i balans med de andra. Där är Sverige en superviktig spelare för att ge Europa den möjligheten. Och när jag säger Sverige så blir det automatiskt Saab också, eftersom vi är en så stor del av det tekniska kunnandet som finns i riket.