Nu är hon här igen, den falska spåtanten Marie France.
I reklamhäftet "Se & köp" som i dagarna landar i många brevlådor i Linköping finns Marie France bondfångeriannons med igen. Trots att sådan reklam är olaglig. Byråchef Tord Pettersson på Konsumentverket i Stockholm är förvånad. Och irriterad.
-- Det här är den första rapporten vi fått på mycket länge. Både vi och hela EU vidtog ju åtgärder från hösten 2003 och det tog skruv. Reklamen försvann från den svenska marknaden.
-- Men nu poppar det alltså upp igen. Det var intressant!
Tord Pettersson har ännu inte sett det aktuella utskicket då Corren ringer upp, men när vi berättar att annonsen i häftet är identisk med Marie France tidigare erbjudanden säger han:
-- Sådan reklam strider mot marknadsföringslagen, den spelar på människors vidskepelse och det är förbjudet både enligt svensk och internationell lag.
De åtgärder Tord Pettersson talar om var att skriva till alla "Marie Frances" olika adresser och påtala att deras marknadsföring är olaglig. Även tryckerierna jagades av KO. Sveriges konsumentombudsman fick också med sig de dåvarande EU-länderna i kampanjen.
Tidigare utskick har visat sig vara tryckta i Danmark, så verkar det också vara denna gång, enligt Correns efterforskningar. Marie själv bor dock, som vanligt, i Schweiz om man får tro hennes egna uppgifter i utskicket.
Men moderbolaget bakom den stora, internationella bluffverksamheten som är spridd i både Asien och Europa är fortfarande oåtkomligt. Enligt Konsumentverket heter det Health Tips Limited och har säte i Hongkong.
Marie France finns natuligtvis inte i verkligheten, inte heller Maria Duval, Maria Dolorosa, Paloma Sumer, Eva du Maurier, David Phil eller Dan Parker som "spåtanten" ibland kallas.
Alla är av samma skrot och korn -- affärsidén är att lura pengar av osäkra människor.