Avhopp frÄn markÀgare ger fÀrre bostÀder i Berg

Ägarna till mark i Berg vill inte lĂ€ngre diskutera en försĂ€ljning. Nu tvingas kommunen backa pĂ„ planerna om 110 bostĂ€der. Men inte sĂ€rskilt mycket.

Berg Àr en sommaridyll, men lider av sommartrafik, tycker mÄnga som bor i samhÀllet. Den frÄgan har nu gjort att en markÀgare inte lÀngre vill sÀlja en liten del av den tilltÀnkta byggmarken.

Berg Àr en sommaridyll, men lider av sommartrafik, tycker mÄnga som bor i samhÀllet. Den frÄgan har nu gjort att en markÀgare inte lÀngre vill sÀlja en liten del av den tilltÀnkta byggmarken.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-07-04 17:00

Det Ă€r Krönets samfĂ€llighet som nu rivit den avsiktsförklaring man haft med exploatören och markĂ€garen MS Berg Fastigheter. I en skrivelse till kommunen tar de sex fastighetsĂ€garna, som utgör Krönets samfĂ€llighet, bland annat upp antalet vĂ„ningar pĂ„ de planerade bostĂ€derna och trafiksituationen i Berg, som skĂ€l till sitt beslut. 

Berg Àr en sommaridyll, men lider av sommartrafik, tycker mÄnga som bor i samhÀllet. Den frÄgan har nu gjort att en markÀgare inte lÀngre vill sÀlja en liten del av den tilltÀnkta byggmarken.
Berg Àr en sommaridyll, men lider av sommartrafik, tycker mÄnga som bor i samhÀllet. Den frÄgan har nu gjort att en markÀgare inte lÀngre vill sÀlja en liten del av den tilltÀnkta byggmarken.

NÀr föreningen tecknade sin avsiktsförklaring var planen cirka 90 bostÀder i trevÄningshus. I dag Àr planen att bygga cirka 110 bostÀder och fem vÄningar.

Jörgen Lööv, som företrÀder samfÀlligheten, tycker inte att ÄtgÀrden Àr sÀrskilt dramatiskt.

– Den markyta vĂ„r avsiktsförklaring gĂ€llde utgör bara 1,4 procent av totalen. Jag tror inte att det har nĂ„gon betydelse för byggplanerna i stort, sĂ€ger han.

I dag bestÄr omrÄdet mest av nedgÄngna industrilokaler.
I dag bestÄr omrÄdet mest av nedgÄngna industrilokaler.

Han Àr noga med att poÀngtera att samfÀlligheten han företrÀder pÄ inget vis Àr emot att det byggs nya bostÀder i Berg. TvÀrtom, sÀger han, sÄ Àr samfÀlligheten för fler bostÀder och en utveckling av det före detta industriomrÄdet.

– Men den befintliga trafiksituationen mĂ„ste lösas.

Ändrar ni er om kommunen beslutar sig för att göra nĂ„got Ă„t sommartrafiken?

– Det vet jag inte, sĂ€ger Jörgen Lööv.

Montaget visar hur man tÀnkt att det ska kunna se ut. Den tilltÀnkta marken har nu minskat och det kan göra att antalet bostÀder blir nÄgot fÀrre Àn planerat.
Montaget visar hur man tÀnkt att det ska kunna se ut. Den tilltÀnkta marken har nu minskat och det kan göra att antalet bostÀder blir nÄgot fÀrre Àn planerat.

Ali Hajar, planarkitekt och projektledare för planprocessen i Berg, sÀger att projektet inte Àr beroende av samfÀllighetens medverkan. Men att antalet bostÀder nu kanske backas till 100 i stÀllet för 110.

I stÀllet för tre vÄningar planeras nu för fem vÄningar, hur tÀnker ni dÀr?

– Vi bedömer att Ă€ndringen Ă€r motiverad eftersom marken ocksĂ„ Ă€r en Ă€ndlig resurs. NĂ€r vi vĂ€l planlĂ€gger och anvĂ€nder mark mĂ„ste vi göra det som Ă€r effektivast, sĂ€ger Ali Hajar.

Han sÀger att förslaget om fem vÄningar Àr vÀl anpassat till den befintliga bebyggelsen i Berg, men ocksÄ till de hus som finns nÀra eftersom omrÄdet ligger i en liten sÀnka.

NÀr det gÀller trafiken har man tidigare frÄn kommunen sagt att man inte har haft för avsikt att i nÀrtid titta pÄ den frÄgan. Men nu sÀger Ali Hajar att trafikutredarna ska fÄ ett tillÀggsuppdrag att titta sÀrskilt pÄ sommartrafiken.

Att lÀgga ner planerna pÄ att bygga i Berg för att det blir protester i planprocessen Àr inte aktuellt.

– Vi Ă€r vana vid att hantera protester i samband med planprocesser. Kommunens bedömning Ă€r att det finns förutsĂ€ttningar för att göra om detta till ett fint bostadsomrĂ„de och vi hĂ„ller fast vid det spĂ„ret.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!