Den 25 november fick socialnämndens alkoholhandläggare kännedom om att krogen marknadsförde sina drinkar och shots till paketpris på sin Facebooksida. Alkohollagen säger att marknadsföring till konsumenter ska ske med "särskild måttfullhet". Socialnämnden startade en utredning och väljer nu att tilldela krogen en erinran, den lägsta graden av varning. Genom Facebooksidans formuleringar lockas gäster att köpa en större mängd alkohol och det är ett brott mot lagen, hävdar socialnämnden.
Krögaren har i samtal med myndigheten förklarat att priset per centiliter alkohol varit detsamma oavsett om kunden köpt enstaka drinkar eller drinkpaket, eftersom drinkpaketens glas innehållit mindre mängd alkohol. Det framgår inte av informationen på Facebook, konstaterar socialnämnden. Krögaren har också förklarat att drinkpaketen underlättat för personalen som kunnat ta emot stora beställningar och betalning på ett samlat sätt. "Det tar inte socialnämnden hänsyn till" skriver myndigheten i sitt beslut och understryker att personalen vid varje beställning måste ta sig tid att bedöma om den aktuella gästen är underårig eller alltför berusad för servering.
Trots att näringsidkaren den 27 november uppgav att Facebookannonseringen omedelbart skulle tas bort låg erbjudandet kvar i ytterligare tio dagar.
År 2013 tilldelades krogen en varning efter att socialförvaltningen och polisen, vid en tillsyn på plats, upptäckt att en minderårig person serverades alkohol.
Näringsidkare som har fått tillstånd att servera alkohol kan få en erinran, varning eller indraget tillstånd om de missköter serveringen.