Alldeles nyss och lagom till påsk fick Markus Reklambyrå i Linköping veta att de nominerats till det åtråvärda Guldägget. Och glädjen på kontoret visste inga gränser.
Guldägget är reklambranschens allra finaste pris och delas ut i 14 kategorier. Tävlingen har funnits sedan 1961. Senast ett Linköpingsföretag vann ett ägg var för 25 år sedan och det var Arnek som fick det.
Markus har skickat in bidrag flera gånger, men aldrig blivit nominerade. I år är man det däremot i två olika kategorier, dels i "alternativa media" och i en grupp som heter "direkt". Det tävlande bidraget heter "Träning på riktigt" och handlar om reklam för gymet Frisk Sport & Fitness.
Tio stycken "förmånskuponger", i form av 150 kilo tunga betongklumpar, placerades ut i löparspår bland annat. De som lyckades släpa klumparna till gymet vann ett årskort. Alla tio klumpar kom in.
– Det känns helt fantastiskt, säger en av delägarna till Markus, Anna Sjövall Hallin. Nu kan vi höja nivån och spänna bågen ytterligare.
I Guldägget konkurrerar Markus med gräddan av reklambyråer i Sverige och oftast är det just storstadsföretag som kammar hem de åtråvärda äggen.
– Att få mäta sig på nationell nivå är en utmaning, säger Anna Sjövall Hallin. Betongkupong är en kampanj som krävde mod både från oss och uppdragsgivaren och som slog mycket väl ut.
Övriga ägare av Markus Reklambyrå är Tomas Hedbom, Berni Kalle och Maria Steen. tillsammans har de chans att skriva östgötsk reklamhistoria när Guldäggsgalan äger rum den 29 april.