- Hur vi än vänder och vrider på det så kan vi nog säga att det inte går åt rätt håll. Vi har anledning att vara bekymrade, säger Lisa Björklund Boistrup, som är en av de två forskare som anställs till projektet.
Tar sitt ansvar
Kommunens pengar går till att skapa två forskartjänster vid Linköpings universitet. Meningen är att forskningen ska bidra till att förbättra matematikkunskaperna hos elever i grundskolan och på gymnasiet. Matematikkunskaperna är en nationell angelägenhet, men någonstans måste man börja.
- Vår tanke är att varje kommun tar sitt ansvar. Vi kan inte lita på att någon annan gör det, säger Lars Rehnberg, utbildningsdirektör i Linköping.
Medan foskarna står för det akademiska, poängterar Lisa Björklund Boistrup att det är ett samarbete där lärarna är oumbärliga.
- Lärare är experter på sina klasser, förutsättningar, och att vara lärare. Jag är expert på att vara forskare.
Helhetsbild
Eftersom projektet inte har satt igång än, är det för tidigt att prata om exakt hur forskningen ska bedrivas. Men det skulle kunna handla om att observera undervisning, göra intervjuer med lärare och elever och att jämföra olika metoder i lärandet. Det är inte bara pedagogiken som är viktig, utan också vilka förutsättningar lärarna faktiskt har.
- Jag tar in hela sammanhanget, och tittar inte enbart på vad läraren gör, säger Lisa Björklund Boistrup.