Eleverna: Mentorerna Àr vÄra vÀnner

"Min mentor Ă€r min bĂ€sta vĂ€n. Det Ă€r aldrig jobbigt pĂ„ skolan – oavsett vad som hĂ€nder." "Mentorn Ă€r alltid pĂ„ plats för mig". SĂ„ beskriver tvĂ„ gymnasieelever sina mentorer.

För gymnasieeleverna Felicia Olsson, 19, och Sayed Mohammad Hosseini, 20, Àr deras mentorer som goda vÀnner som hjÀlper till med mycket.

För gymnasieeleverna Felicia Olsson, 19, och Sayed Mohammad Hosseini, 20, Àr deras mentorer som goda vÀnner som hjÀlper till med mycket.

Foto: Victor Bomgren

Linköping2022-02-09 05:00

Eleverna Felicia Olsson, 19, och Sayed Mohammad Hosseini, 20, gĂ„r bĂ„da i Ă„rskurs 3 pĂ„ Birgittaskolans gymnasium – Felicia lĂ€ser samhĂ€llsvetenskapsprogrammet medan Mohammad gĂ„r pĂ„ vĂ„rd och omsorg.

För tre Ă„r sedan startade Linköpings kommun ett pilotprojekt och anstĂ€llde heltidsmentorer, som inte Ă€r lĂ€rare, pĂ„ kommunala gymnasieskolor. Syftet var att avlasta lĂ€rare som dĂ„ skulle fĂ„ mer tid att Ă€gna sig Ă„t undervisning. LĂ€rarna skulle lĂ€ra ut och mentorerna skulle ta resten av arbetet omkring eleverna. Men den nya modellen gav ytterligare en effekt, som man egentligen inte hade tĂ€nkt pĂ„ frĂ„n början – nöjda elever. Det visar en utvĂ€rdering frĂ„n 2021.

Vi trÀffar Felicia och Mohammad pÄ skolan för att höra om deras erfarenheter. För Felicia Àr det betydelsefullt att veta att det alltid finns nÄgon pÄ skolan som man kan vÀnda sig till.

– Det kĂ€nns tryggt att man kan gĂ„ till sin mentor och fĂ„ hjĂ€lp om det krĂ„nglar med vissa lĂ€rare. Eller med nĂ„got annat. Min mentor vet sĂ„ mycket om mig, man blir vĂ€nner. Nu finns det inget att dölja, sĂ€ger Felicia.

Sayed Mohammad Hosseini och Felicia Olsson pÄ Birgittaskolans gymnasium ser fram emot att ta studenten i sommar.
Sayed Mohammad Hosseini och Felicia Olsson pÄ Birgittaskolans gymnasium ser fram emot att ta studenten i sommar.

Just nu kretsar mentorssamtalen mycket kring hur lÀget Àr inför studenten. Mentorernas hjÀlp med studieplanering och prövning, det vill sÀga att boka en tid för att göra om ett prov, uppskattas av bÄda elever.

– LĂ€rarna har koll pĂ„ undervisning, men de Ă€r inte tillrĂ€ckligt tillgĂ€ngliga och har inte tid för andra samtal, sĂ€ger Felicia.

NÀr Mohammad började sin gymnasieutbildning visste han inte ens att man kunde göra om ett prov.

– MĂ„nga saker visste jag inte om dĂ„ eftersom jag inte Ă€r frĂ„n Sverige. Mentorer kan man lita pĂ„ och berĂ€tta om alla bekymmer för. BĂ„de privat och om man hamnar i problem med sina klasskamrater, lĂ€rare eller klassförestĂ„ndare. Man kan inte alltid prata med sin klassförestĂ„ndare, men mentorerna lyssnar pĂ„ alla och löser alltid problemet pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, sĂ€ger Mohammad.

För gymnasieeleverna Felicia Olsson, 19, och Sayed Mohammad Hosseini, 20, Àr deras mentorer som goda vÀnner som hjÀlper till med mycket.
För gymnasieeleverna Felicia Olsson, 19, och Sayed Mohammad Hosseini, 20, Àr deras mentorer som goda vÀnner som hjÀlper till med mycket.

Under hans första gymnasieĂ„r gĂ€llde den gamla mentorsmodellen eftersom han började utbildningen för fyra Ă„r sedan. DĂ„ var en lĂ€rare bĂ„de lĂ€rare och mentor – och den schemalagda mentorstiden var 20 minuter i veckan. Sayed Mohammad gick om ettan och blev glad över förĂ€ndringen som infördes. Mentorstiden blev en timme i veckan, men eleverna kan komma i kontakt med mentorerna oftare Ă€n sĂ„. I förra Ă„rets utvĂ€rdering skrev flera elever att det var tack vare sina mentorer att de klarade skolan.  

– VĂ„ra mentorer har tid för oss. De sitter pĂ„ kontor i korridoren som vi gĂ„r förbi. Jag kan ocksĂ„ smsa och ringa om det Ă€r nĂ„got allvarligt. Jag kunde inte hitta en praktikplats och jag fick hjĂ€lp med det. Min mentor Ă€r min bĂ€sta vĂ€n, sĂ„ kĂ€nns det för mig, sĂ€ger Mohammad.

BÄde Mohammad och Felicia ser fram emot att ta studenten i sommar. Och bÄda planerar att plugga vidare, men inte direkt efter skolan. Felicia vill först resa och Mohammad jobba.

Men det Ă€r inte bara eleverna som Ă€r positiva till det nya mentorssystemet, det Ă€r lĂ€rare och rektorer ocksĂ„. Åtminstone de vi möter. Albin Stern Ă€r lĂ€rare i svenska och samhĂ€llskunskap. Tidigare var han mentor ocksĂ„ och han minns hur mentorskapet svalde mycket av hans lĂ€rartid.

– Vi hade kontakt med elever bĂ„de utanför lĂ€rartid och mentorstid. Det kunde handla om allting som hĂ€nde, bĂ„de smĂ„ och stora saker. En elev kan ha mĂ„nga konflikter. Det var svĂ„rt att planera och det drabbade lĂ€rartiden. Det lĂ„ter som att jag klagar över mentorskapet, men vi lĂ€rare trĂ€ffar eleverna i klassrummet varje dag och pratar med dem. Nu behöver vi inte prata om allting, det Ă€r mentorer som har koll pĂ„ eleverna nu, sĂ€ger Albin Stern.

Albin Stern Àr lÀrare i svenska och samhÀllskunskap. Tidigare var han ocksÄ mentor och han minns hur mentorskapet svalde mycket av hans lÀrartid.
Albin Stern Àr lÀrare i svenska och samhÀllskunskap. Tidigare var han ocksÄ mentor och han minns hur mentorskapet svalde mycket av hans lÀrartid.

Rektor Magdalena Hammar Àr ocksÄ nöjd, men hon erkÀnner att det har funnits orosmoment inför det nya mentorssystemet.

– En av farhĂ„gorna var att lĂ€rarna skulle förlora relationen med eleverna. LĂ€raren Ă€r en av elevens viktigaste personer i livet och den relationen Ă€r viktig. Med mentorer blev det ytterligare en person som Ă€r inblandad i elevhĂ€lsan. Ibland kan det vara svĂ„rt att avgöra nĂ€r eleven ska prata med sin mentor och nĂ€r den ska göra det med kurator. Det Ă€r frĂ„gor som vi hela tiden jobbar med, sĂ€ger hon.

Rektor Magdalena Hammar erkÀnner att det har funnits orosmoment inför det nya mentorssystemet. En av farhÄgorna var att lÀrarna skulle förlora relationen med sina elever om man tog bort mentorskapet.
Rektor Magdalena Hammar erkÀnner att det har funnits orosmoment inför det nya mentorssystemet. En av farhÄgorna var att lÀrarna skulle förlora relationen med sina elever om man tog bort mentorskapet.

Den stora vinsten för lÀrarna Àr att de kan fokusera pÄ undervisningen medan mentorena röjer hinder för elevernas utveckling, enligt henne.

– Men eleverna Ă€r ocksĂ„ bara mĂ€nniskor, de med. Det finns de som gĂ€rna vill prata om allt och dĂ„ gör vi det, sĂ€ger Albin.

Heltidsmentorer

Pilotprojektet "Heltidsmentorer" startade pÄ Linköpings kommunala gymnasieskolor 2019 och fyra högstadieskolor fick ocksÄ vara med.

I utbildningsförvaltningens utvÀrdering av projektet deltog lÀrare, heltidsmentorer, rektorer och ett antal berörda elever. Responsen var övervÀgande positiv, men pÄ vissa stÀllen uppfattades heltidsmentorernas uppdrag som otydligt eftersom olika skolor har valt olika sÀtt att jobba med mentorskap.

Efter utvÀrderingen förtydligade förvaltningen mentorernas uppdrag.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!