-- I dagsläget finns ingen etanolmack. Man satsar mer på biogas i Linköping. Men i Norrköping finns tre tankställen, säger Johan Thor, försäljare på Family Ford i Norrköping/Linköping.
För två år sedan såldes den första etanoldrivna Ford Focus till en privatperson i Linköping. Sedan dess har försäljningen av miljöbilen ökat markant.
En orsak till den ökade försäljningen av etanolbilar är att Ford under sitt jubileumsår, då koncernen firar 100 år, subventionerar priset så att flexifuelbilen kostar lika mycket som en vanlig bensinmotorvariant. Eftersom bilen går lika bra på blyfri bensin väljer många "miljöbilen".
Beskedet i den senaste budgetöverenskommelsen om skattebefrielse för förnybara drivmedel som etanol och biogas är ett viktigt steg mot den långsiktighet som branschen efterlyst.
Förmånsvärdet på miljövänliga tjänstebilar sänktes förra året till 80 procent jämfört med motsvarande bilar med vanligt drivmedel. Skattelättningen för exempelvis en Focus FFV blir 3 500 kronor per år.
Under förra året sålde Ford mest flexifuelbilar till företag, kommuner och landsting, men i år har det skett en tydlig förändring. Nu är mer än hälften av köparna privatkunder.
Men det finns inte några pengar att tjäna på att köra etanolbil. En liter E85, som består av 85 procent etanol och 15 procent blyfri 95 oktan, är visserligen omkring en krona billigare än dagspriset på bensin. Men etanolbilen drar cirka 20 procent mer bränsle än bensinmodellen. Vinsten är en bättre miljö.
Flera städer har även infört fri parkering för miljöklassade bilar. Men i Linköping gäller det bara för fordon med biogasdrift samt elbilar.