Grävjobb på Trädgårdstorget skjuts upp

Trädgårdstorget skulle grävas upp och alla busslinjer flyttas. Men nu måste allt skjutas upp efter en miss med grävtillståndet – och meningarna går isär om vems fel det är.

Linköping har fått smeknamnet/öknamnet Grävköping. Men här är en gata som inte kommer att grävas upp i år, S:t Larsgatan på Trädgårdstorget. Ett missat tillstånd gör att arbetet skjuts upp till nästa år.

Linköping har fått smeknamnet/öknamnet Grävköping. Men här är en gata som inte kommer att grävas upp i år, S:t Larsgatan på Trädgårdstorget. Ett missat tillstånd gör att arbetet skjuts upp till nästa år.

Foto: Åke Alvin

Linköping2024-09-07 05:00

Om allt hade gått som det var tänkt skulle Linköping ha gjort skäl för smeknamnet/öknamnet Grävköping nu. Förutom pågående arbeten på bland annat Östgötagatan skulle grävmaskinerna nu sätta tänderna i Trädgårdstorget – som skulle stängas av ända till lucia.

Men torget får vara i fred ännu ett tag, tidigast i vår kan arbetena bli av. Det uppskjutna arbetet har ställt till det för Östgötatrafiken och bussbolaget Nobina, som tvingats lägga om sin planering. 

Kommunen anser att detta är länsstyrelsens fel – och länsstyrelsen att det är kommunens.

Låt oss ta det från början, med att reda ut varför Trädgårdstorget ska byggas om.

Redan 2011 bestämde sig kommunen i sin trafikplan för att flytta busstrafiken från Storgatan och Stora torget. De bussar som går där – linje 3, 6 och 232 – ska i stället gå via Trädgårdstorget och Drottninggatan.

För att det ska bli möjligt vill Östgötatrafiken att både Trädgårdstorget och Drottninggatan byggs om – annars blir det för trångt för bussarna. 

På Trädgårdstorget ska gatan göras bredare genom att ta en bit av torgytan. Dessutom ska ett nytt hållplatsläge skapas mellan torget och Storgatan. 

Drottninggatan ska byggas om till bussgata (plus cykelväg) med förbjuden genomfartstrafik för bilar mellan S:t Larsgatan och Djurgårdsgatan.

undefined
Bussarna ska få mer plats på Trädgårdstorget i Linköping när S:t Larsgatan breddas.

13 år efter att trafikplanen antogs var det meningen att startskottet för förändringarna skulle ske i förra veckan, med grävarbetena på Trädgårdstorget. 

Östgötatrafiken och bussbolaget Nobina hade lagt ner ett stort arbete med att planera om busstrafiken när torget är avstängt. De flesta bussar skulle i stället köras Hamngatan–Drottninggatan, några skulle fortsätta Hamngatan direkt ut mot Vidingsjö och en del turer skulle ställas in. De inställda turerna skulle ha det positiva med sig att Nobina i stället skulle kunna köra extra morgonturer från Ekängen och Hjulsbro.

Men nu måste alltså allt detta skjutas upp. För att få gräva i centrum krävs ett arkeologitillstånd från länsstyrelsen – och ett sådant har inte kommunen fått.

Kommunen anser att det beror på långsam handläggning på länsstyrelsen.

– Vi skickade in ansökan 4 december och räknade med att ha tillståndet klart i maj. Länsstyrelsen har angett att de har 150 dagars handläggningstid. Men när vi hörde av oss i maj hade de inte öppnat ärendet, säger Niklas Engström, chef på stadsmiljöavdelningen.

När tillståndet dröjde drog kommunen i handbromsen och ställde in höstens arbeten på Trädgårdstorget.

– Förhoppningsvis kan det göras i vår i stället, säger Niklas Engström.

Planen var att – när Trädgårdstorget är klart– bygga om Drottninggatan under 2025 och flytta busstrafiken i slutet av det året. Måste ni skjuta på det också nu?

– Nej, det tror jag inte, men vi vet inte än. Vi håller på och tittar på det, säger Engström.

Patrick Björklund, chef på länsstyrelsens enhet för kulturmiljö, har en förklaring till att tillståndet inte hann bli klart i tid:

– Vi har haft en del problem med långa kötider. Men i det här fallet handlar det om att det i kommunens ansökan står att den ska kompletteras med bland annat ritningar. Vi har helt enkelt väntat på de kompletteringarna.

Kunde ni inte ha påmint kommunen om detta under våren?

– I den bästa av världar... Men en sådan påminnelsefunktion har vi inte. Vi har flera hundra ärenden varje år och vi lägger våra resurser på att handlägga de ärenden som är kompletta.

Niklas Engström anser att ärendet hade kunnat avgöras utan kompletteringarna.

– I ansökan framgår utbredning av projektområdet och schaktdjup. Med dessa uppgifter kan man bedöma om projektet kommer i konflikt med arkeologiska intressen.

För Östgötatrafiken och Nobina innebar beskedet att planeringen behövde göras om igen, detta med mindre än de avtalade tre månadernas varsel. Sådant är lättare sagt än gjort, menar Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.

– Det var ganska nära att det inte gick, Nobina hade ju skickat ut de här sakerna i sina system och informerat personalen. Men tack vare en positiv inställning från Nobina gick det, säger Näsström.
 

Varför behövs ens ett tillstånd från länsstyrelsen för att gräva? Patrick Björklund förklarar:

– Allt som är under mark i centrala Linköping är skyddat som fornlämning. När vi får in en ansökan kollar vi först i arkiven om det grävts där förut. I det här fallet, när man ska ut på torget, kan det finnas orörda kulturlager. Då måste man ha en arkeolog med sig.

Trädgårdstorget

Trädgårdstorget skapades 1861. Då var det kilformat och omfattade bara den nordöstra halvan av nuvarande yta. Torget kallades då Tanneforstorget och där salufördes i första hand trädgårdsprodukter.
1927 fördubblades torgytan och fick sin nuvarande form efter en plan av stadsarkitekt Gustaf Linden.
Brunnen på Trädgårdstorget bär Jacob Berzelius namn eftersom han under gymnasieåren på 1790-talet var inneboende på en gård på det nuvarande torget.
Källa: Gunnar Elfström

Karta: Trädgårdstorget
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!