På många skolor är problemen med så kallad nätmobbning stora. I en nyligen genomförd enkät har 55 procent av mellan- och högstadielärare i Uppsala, Södermanland, Västmanland, Örebro och Östergötland svarat att det är problem med nätmobbning på deras skolor. Problem som också ökar ju äldre eleverna blir.
Det vanligaste enligt enkäten är kränkningar och kommentarer på sociala medier, men det förekommer också att bilder och filmer delas olovligen.
De flesta lärare uppger att kränkningar de fått vetskap om har inträffat en eller två gånger det senaste året (28 procent). Men nio procent av de som svarat uppger att de känner till att det förekommit nätmobbning mer än tio gånger under samma period. En femtedel av de som svarat uppger att liknande har hänt tre, eller fyra gånger det senaste året.
I enkäten ställs också frågan om vems ansvar det är att motverka nätkränkningar. De flesta – 39 procent – tycker att det är föräldrarnas ansvar. Men nästan lika många – 37 procent – av de tillfrågade lärarna tycker att det är skolans ansvar.
I Linköping arbetas det inte på något övergripande sätt just nu med de här frågorna enligt skolchefen Christel Horsak, som inte känner till enkäten.
– Diskussionen om hot på nätet har varit på agendan under flera år i skolan och kommunen har tidigare bjudit in både föreläsare och vårdnadshavare för att prata om och informera om de här frågorna. Men just nu under hösten finns inget inplanerat för hela skolområdet.
Men att ta upp ämnet i undervisningen är förstås upp till varje enskild skola, påpekar hon.
Enligt Christel Horsak lägger Linköping skolor mycket tid på att undervisa och prata om vikten av källkritik av det man kan läsa eller få sig tillskickat.
– Det är särskilt viktigt i den tid vi lever i nu.