– Det blir nog färre besökare men vi har lyssnat på våra kunder, alltså utställarna själva. De vill träffa personer som de kan göra affärer med, säger Jessica Stille på Östgötamedia som arrangerar mässan.
Mässan pågår under två dagar. En ny begränsning har införts, besökaren ska vara anställd på ett företag och det sker en registrering vid entrén. Jessica Stille berättar att de fått synpunkter från bland annat skolor och pensionärsföreningar som tidigare har kunnat besöka mässan.
– En del skolor har använt mässan som ett tillfälle då eleverna kan träffa företagare och kanske ställa frågor om hur man bygger en affärsplan och liknande. Men företagen har i våra enkäter tydligt svarat att man hellre satsar på att möta framtida affärspartners.
Jessica Stille hänvisar till att Östgötamedia kommer att arrangera andra mässor, som Kompetensmässan och en turism-mässa, med ett allmänt deltagande.
Arrangörerna räknar med en bra mässa för näringslivet. Det blir föredrag i samarbete med kommunens näringslivbolag Nulink, med bland annat kändisen Paolo Roberto och med Henrik Fexeus, om tankeläsning.
Utställningen är slutsåld med totalt 150 utställare. Omkring en tredjedel av företagen har aldrig tidigare varit med på mässan. Nytt för i år är även fler företag från industrin än tidigare, inte minst storkoncernen Siemens.
Ytterligare en nyhet är att podden Entreprenörsdriv kommer att sända live under hela mässan.
– Vi hade ett frukostmöte inför Östgötaforum där vi bjöd in alla utställare. Då fick man också anmäla sig till poddsändningarna och det blev fullbokat direkt, säger Jessica Stille.