– Det kom mycket lägligt. I USA finns de stora tech-bolagen som gör smarta glasögon och det är en av våra första marknader, säger Nathalie Elsässer, 26, med titeln CMO.
Det var hon som "pitchade" Polar Light så framgångsrikt när Dagens Industri nyligen arrangerade DI Impact Summit Pitch där Polar Light var en av sex finalister – och vann i båda klasserna.
Vad är det då Polar Light gör som juryn fastnade för?
– Micro-LED-ar, nästa generations led-teknik efter OLED och QLED. De är mycket, mycket mindre. Du kan få in sex miljoner pixlar på en tumme. De är även ljusstarkare och drar mindre energi, vilket kan vara en nyckel för displayindustrins gröna omställning, säger Nathalie Elsässer.
Företaget grundades 2014, är kopplat till Linköping LEAD:s teknikinkubator och tekniken baseras på över 20 års LiU-forskning i företagets CTO Per-Olof Holtz forskargrupp.
Än finns dock ingen färdig produkt och därmed inga betalande kunder. Men 2020 kom ändå det som Nathalie Elsässer beskriver som "det stora genombrottet".
– Då lyckades vi få elektriskt exciterat ljus för första gången, det vill säga att man för in ström och diodern tänds – som en vanlig lampa. Det var då vi gjorde våra första LED-ar. Sedan dess har vi rört oss mot industrialisering och har nu utvecklat våra första blå demonstratorer. Det gör att vi har något att visa upp och räknar med att ha vår första kund årsskiftet 2023/24, säger Nathalie Elsässer.
2020 var Polar Light ett enmansföretag. Nu består det växande teamet av 12 personer och ytterligare 4–5 kommer att knytas till det inom en ganska snar framtid, enligt Nathalie Elsässer, som var en av dem som kom in under expansionen och nu jobbat i företaget i ett år.
2021 finansierades Polar Light för första gången med externt kapital, 14 miljoner kronor. Nu är man inne i runda två för att få in ytterligare pengar utifrån.
– Vi vill ta in 25 miljoner kronor för två år för att fördubbla vår utvecklingskapacitet.
Och de långsiktiga målen är skyhöga. Linköping ska bli LED-köping.
– Vi siktar på att bygga en östgötsk halvledarindustri och bli nästa svenska teknikexport.
Siktet är inte bara inriktad mot smartare och mindre glasögon. Nathalie Elsässer räknar upp flera exempel på marknader som företaget sneglar mot.
– Laptops som kan användas i starkt solljus, displayer för bilars vindrutor, flygplans HUD-ar, smarta klockor med längre livslängd eller telefoner med klart bättre batteritid. Vi ser en stor potential. Vi kan konsumera mycket mindre material samtidigt som våra dioder lyser starkare och halverar energikonsumtionen.
Hur ser det ut med konkurrensen?
– De är så klart ett chickenrace. Det är en 150 miljarder dollar stor marknad. Men vi brukar säga att vi de enda vi vet som har tillräckligt med bensin i tanken tack vare vår tekniks fysikaliska fördelar för att komma hela vägen även om det finns konkurrenter som just nu har kommit längre.
Vad finns det för fallgropar?
– Vi har tack och lov passerat många av de stora fallgroparna. Men vi har en stor kvar – rött ljus. Det är rent tekniskt svårt. Det är relativt enkelt att göra blått ljus som vi gör nu men desto längre du går ut rödare våglängder desto mer indium introducerar du och desto mer spänningar blir det i materialet. Tack och lov har vi ett grundkoncept som gör att vi kan gå mot längre våglängder, säger Nathalie Elsässer.