Det är jobbigt läge direkt. Allt och alla vill ta livet av dig och din enda chans är att springa, hoppa och skjuta på allt som rör sig. Det är upplägget för "Super untitled game", ett klassiskt "shoot' em up"-spel som inspirerats av den enkla och kantiga grafiken från 80-talet, och särskilt ett spel som "Contra" .
– Vi gillar det alla tre, och ville göra något med samma känsla. Vårt spel är en hyllning och det är hela poängen, säger Nicklas Lindgren.
Han utvecklar "Super untitled game" tillsammans med Andréas Bartziokas som bor i Borås, och David Palm som finns i Stockholm. De tre träffades när de pluggade datorspelsutveckling på högskolan i Skövde. När de nu jobbar ihop så sitter var och en på sitt håll.
– Vi chattar mycket på Skype, det funkar bra, säger Nicklas Lindgren.
Deras roller är lite flytande, men i huvudsak gör Nicklas spelets bakgrunder, medan de andra två står för programmering respektive animationer. Nicklas visar en stadsvy med de karakteristiskt kantiga formerna.
– Många tror att man behöver avancerade program för att göra det här, men jag gör grafiken i Microsofts illustrationsprogram Paint. Jag jobbar pixel för pixel, säger han.
"Super untitled game" är en del av den nostalgiska trend som finns inom spelvärlden. En rad olika retrospelsmässor har startats och förra året var Nicklas Lindgren och de andra i Göteborg för att visa upp spelet för första gången.
– Säkert 500 testade och vi fick mycket positiv feedback. Det lockade både föräldrarna, som växte upp när spelen såg ut så här, och deras barn. Det var skoj, säger han.
Än så länge är en spelbana i "Super untitled game" helt klar, men planen är att det ska bli sammanlagt sex, precis som i "Contra". Men någon plan för när allt ska vara helt färdigt finns inte. De arbetar med spelet vid sidan av sina ordinarie jobb så det får ta den tid det tar. För att få in pengar till projektet startade man en insamling på sajten Kickstarter, med målet att nå 100 000 kronor. Dit nådde man inte men det blev nära 12000 kronor under den månad som insamlingarna pågår.
– Visst vore det fint att kunna försörja sig på det här, men jag ser det mer som en kul hobby. Det viktigaste är att ha kul, då är chansen större att det blir bra. Vi hoppas ju att det vi gör också kan inspirera andra att skapa nya spel, säger Nicklas Lindgren.