Precis bakom det så kallade KFUM-huset, där Skandiamäklarna tidigare låg, har det funnits en aningen dold gårdsplan. Nedanför, under marknivå, har även ett parkeringsgarage gömt sig. I skrivande stund är platsen ett enda stort hål.
– Det är det förberedande arbetet som har påbörjats. Vi behöver ner och förstärka grunden för det nya tiovåningshuset som ska upp inne på gårdsplanen, säger Oscar Åhman, vd på fastighetsbolaget Vasaparken, som ligger bakom projektet.
– Det kommer att bli en mindre lokal i bottenplan men annars kommer huset uteslutande att bestå av lägenheter – och det ska fortsatt vara ett garage under. Vi tycker att det är ett väldigt attraktivt läge i stan och det är något som vi har projekterat för länge, fortsätter han.
Vasaparken har under lång tid haft planer på att bygga vid korsningen och projektet har förändrats flera gånger under årens gång. Under 2018 godkändes detaljplanen för höghuset och sedan dess har kommunen även gett klartecken i form av ett bygglov. Totalt kommer huset att bestå av 59 enrumslägenheter samt en tvåa. Tiovåningshuset kommer att byggas samman med den låga delen av KFUM-huset.
– Det är till viss del utformningen på huset som har styrt hur stora lägenheterna har blivit men vi tror ju också att mindre lägenheter, mitt inne i stan, passar marknaden, säger Oscar Åhman.
Hur mycket kostar hela projektet?
– Det är inget som vi går ut med.
Men det är många miljoner?
– Så är det ju. Det är en byggnad som ska upp på tio våningar men vi tänker långsiktigt med våra fastigheter i stadskärnan och tror absolut att det kommer att betala tillbaka sig.
Under sommaren och hösten kommer markarbetet att pågå och i december kommer en 50 meter hög lyftkran att monteras inne på gårdsplanen. Därefter är tanken att själva stomresningen pågår mellan januari och juli 2023. Planerad inflyttning i hyresrätterna är januari 2024.
Christer Brage, från Linköpingsföretaget Bopro, är platschef för projektet.
– Det har varit en utmaning att få till logistiken, det gäller att alla inblandade aktörer har disciplin, men kommunen har verkligen varit behjälplig. Deras vision är ju att utöka innerstaden, säger han.
Stomresningen på 25 veckor är enligt Christer Brage kort.
– Modellen som vi använder kallas "prefab". Betongväggarna kommer till platsen färgade och klara och med fönster i. En fabrik bygger huset, vilket gör att vi kan ha en kort byggtid.
Byggprojektet kommer att påverka trafiken på Sankt Larsgatan i nästan ett år.
– Vi kommer att stänga av en av filerna med början i november-december senare i år och vi räknar med att ha den avstängd till oktober 2023. Vi har provkört tillsammans med kommunen och sett att det fungerar, säger Christer Brage.
Det kommer att vara ett projekt som syns och hörs?
– Ja så är det ju. Vi gick ut ganska hårt när vi rev det här bjälklaget och då har folk hört av sig. Vi vill inte gömma oss utan vi försöker informera de boende och aktörerna i närområdet på bästa sätt. Det är bättre att alla vet vad vi gör och vad som kommer att ske.
Som platschef har han också ansvar för ekonomin i projektet.
– Det blir tyvärr lite dyrare än planerat – det är en uppgång på marknaden just nu. Vissa produkter har ökat med 40-50 procent i kostnad, så projektet är en utmaning i marknadsläget, säger Christer Brage.