Dire Straits pumpar ur högtalarna, väggarna är täckta av mörk träpanel och i skyltfönstret står en vintage-motorcykel uppställd. Här, mitt på Platensgatan, har Linköpingskillarna Marcus Oscarsson och Daniel Brynte haft sin bas sedan 2020. Det hela började med det egna smyckesvarumärket Jernhest. Butiken JH Store kom senare.
– Vi började jobba tillsammans på Carlings 2007–2008 någonstans. Ett par år senare, när vi hade gått åt varsitt håll och dessutom sagt upp oss båda två, pratade vi om att vi ville hitta på något eget kreativt. Vi ville fortsätta inom handel men inte jobba under någon annan, säger Marcus Oscarsson och fortsätter:
– Just då, 2013, fanns det ett stort hål i marknaden vad gäller smycken för män – inte minst ringar. Vi själva kände att vi inte kunde hitta något som vi gillade och vi hade dessutom fått många förfrågningar från kunder under Carlings-tiden. Vi kände att "här finns någonting".
Till en början skedde försäljningen via återförsäljare. Först efter två år öppnades webbshopen. Nästa steg blev att öppna en liten konceptbutik i närheten av Katedralskolan i Linköping. Men med både fysisk försäljning och lager blev lokalen snart för liten – och flytten gick till Platensgatan.
– Tillväxten har varit bra hela tiden. 2020 var vårt bästa år. Vi hade omkring 45 återförsäljare och tillverkade cirka 10 000 smycken om året. Sen kom pandemin – och många återförsäljare gick i konkurs, säger Daniel Brynte.
– I dag har vi en omsättning på mellan fem–sex miljoner kronor, tillverkar 4 000–5 000 smycken och har 20 återförsäljare. Det är en helt annan marknad i dag, fortsätter han.
Pandemin gjorde att flytten till Platensgatan, och satsningen på en större fysisk butik, hamnade i skymundan. Fokus fortsatte att vara på webbutiken. Men nu, "när webben rullar på av sig självt", vill Marcus och Daniel nå Linköpingsborna på riktigt.
Samtidigt pratar de om en "butiksdöd" och "sviktande kundunderlag".
– Det är såklart lite motsägelsefullt. Men vi gör det här för att det drivs av passion. Ingen av oss tycker att det är roligt att sitta på ett kontor och skicka ut varor från ett lager utan vi brinner för mötet med kunden och att bygga upp en miljö som är en positiv upplevelse för Linköpingsborna. Därför vill vi satsa på det här, säger Daniel Brynte och fortsätter:
– Samtidigt, om vi bara hade haft den fysiska butiken hade den nog inte funnits kvar. Vi är tvungna att dra i olika trådar för att få ihop en "totallönsamhet".
Under de kommande veckorna ska den befintliga butiken steg för steg renoveras – för att därefter utökas. Kontoret, som i dag utgör en stor del av lokalen, görs om till butiksyta. Notan: "ett par hundra tusen kronor".
– Vi gör inte det här för att vi är dumma i huvudet utan för att det är en satsning som vi tror stenhårt på. Vi har suttit i långa budgetplaneringar och har bra koll på vad som krävs av oss för att det ska fungera. Vi snickrar själva och återanvänder en hel del material för att göra det så effektivt som möjligt, säger Marcus Oscarsson och fortsätter:
– Ingen hymlar med att det är en tuff period just nu, med lågkonjunktur och allt, men vi hoppas och tror att saker och ting ska börja kännas lite trevligare i Linköpingsbornas plånböcker och vardag. Då står vi redo med en ny butik, säger Marcus Oscarsson.