Det är nästan exakt två månader kvar till julafton och det är lönehelg för de flesta. Sommartiden tar nu slut och dagarna blir allt mörkare. Men solen skiner över ett färgglatt Linköping och julen känns långt borta. Ändå har flera butiker i Linköping redan börjat med julskyltningen. Granar, adventsljusstakar och stjärnor står och sprider julkänsla i flera skyltfönster och på Clas Ohlson i Linköping har man haft julskyltning i snart en vecka.
- Det är viktigt att komma ut i tid så att folk kan planera sin jul som de gör med semestern. Nu i början hoppas vi sälja mycket ljusstakar och stjärnor och längre fram julklappar, säger Lotta Andersson butikschef på Clas Ohlson.
Hög omsättning trots lågkonjukturPå många platser i Europa är det ekonomiskt oroligt och vi sparar mer än någonsin. Men ändå tror man inte på en svag julhandel i Sverige utan december månad är fortfarande den viktigaste perioden för handeln i Sverige.
- Förra året omsatte julhandeln 66 miljarder kronor. I år tror vi på en liknande omsättning. Traditionens makt är stark och svenskar vill inte spara in på julklappar och julmat, säger Lisa Burden handelsutvecklare på Svensk Handel.
Lockar till konsumtionJulskyltning är också en konst i sig. Med ett riktigt lockande och mysigt skyltfönster ökar omsättningen för den enskilda butiken och en tidig julskyltning kan innebära fler sålda produkter.
- Ett snyggt skyltfönster lockar till köp. Butikerna skapar en lustfylld arena för konsumtion. Man lockar kunder. Men julhandel startar officiellt den första advent men locka till köp kan man ju göra året om, säger Lisa Burden.