Planen har länge varit att sommargågatan i Linköping, inom några år, ska bli ett permanent inslag från Borggården, förbi Stora torget, ner till Sankt Larsgatan. Men i år byggs sommargågatan upp "längre ner" på Storgatan, närmare bestämt mellan Sankt Larsgatan och Snickaregatan. Orsaken är att både Trädgårdstorget och Drottninggatan ska byggas om och förberedas för en ökad mängd busstrafik. När gågatan blir permanent stängs nämligen busshållplatsen på Stora torget av och bussarna leds om via Drottninggatan.
– Trädgårdstorget är avstängt nu och planen är att Drottninggatan byggs om under hösten. När det arbetet är färdigt är gatorna anpassade efter bussarnas storlek samtidigt som gång- och cykelvägarna förbättrats. Då kan vi flytta över busstrafiken permanent. Sen följer ett jättejobb med att utforma och inreda den permanenta gågatan på Storgatan – och det är inte klart år ett, säger samhällsbyggnadsnämndens ordförande Stefan Erikson och fortsätter:
– Först och främst ska Tekniska verken uppdatera sina ledningssystem så att vi inte behöver att riva upp plattsättningen i efter hand.
Årets sommargågata invigs den 25 juni men byggs upp redan nu. En av nyheterna är en "käpphästhage" – i en miljö som riktar sig till barnfamiljerna.
När vi besöker arbetet träffar vi Jonny Fahlsten och Jörgen Karlsson från företaget Terranor, som bygger upp sommargågatan åt kommunen.
– Man måste vara på sin vakt hela tiden. Det är en del transporter, taxibilar och sånt som måste åka här men det är andra också. I måndags var jag centimeter ifrån att bli påkörd av en elscooter, säger Jonny Fahlsten.
– Men för övrigt är det kul att göra det här. Det blir bra här nere också. Jättemysigt med hopphagen och kioskerna för barnen.
Nämndordförande Stefan Erikson tror också att den nya placeringen blir bra.
– Det blir spännande att se vad som händer när vi har en helt ny plats – men jag tror att det blir jättebra. Det känns som att alla verksamheter också ser fram emot det fortsatta arbetet med en permanent gågata, säger han.
Tidigare år har satsningen kostat cirka 600 000 kronor. Nu blir prislappen 800 000 kronor.
– Jag vet inte om det beror på kostnadsökningar eller ambitionshöjningar men det jag kan säga är att det är en låg kostnad i relation till värdet sommargågatan skapar i city. Det är välmotiverade kostnader för att skapa en mer attraktiv innerstadsmiljö, säger Stefan Erikson.