Nu delar företagen ut sina julklappar

Jultider innebär företagsjulklappar till personalen, en del arbetsgivare ger även en extra slant till välgörande ändamål. Välgörenhetsorganisationer har fått in fler företagsgåvor vid jul på senare år, men trenden kan ha planat ut.

linköping2007-12-19 00:00

Både Barncancerfonden och Rädda barnen har sett en markant ökning av företagsgåvor till jul de senaste fem åren.

Minskat kostnaderna

Flera företag har valt att minska kostnaderna för julkort och klappar till kunder, samarbetspartners och personal. Men trenden har mattats. I år räknar Barncancerfonden och Rädda barnen med att företagsinsamlingarna blir ungefär lika stora som förra julen. En förklaring kan vara att företagsgåvornas kraftiga uppsving nu lett till en stadigare högre nivå. En annan teori är att mer pengar ges, men att de pytsas ut på fler håll.

- Vi är många välgörenhetsorganisationer som konkurrerar med varandra. Det är viktigt vilket budskap man har och hur man syns, säger Anna Skagerlind, projektledare på Rädda barnen.

Större konkurrens

- Jag tror ändå att företagsgåvorna kommer att öka ännu mer framöver, men det blir större konkurrens om pengarna, säger Helene Daneskog, projektledare på Barncancerfonden.

Hur ska ni få företagen att ge mer?

- Fortsätta upplysa dem om att möjligheten finns och att bidragen har stor vikt. Pengarna till Barncancerfonden används till forskning, vård och utbildning, säger Helene Daneskog.

Anna Skagerlind är tacksam för alla gåvor till jul men poängterar även att det finns behov av bidrag året runt, barn far inte bara illa vid jul.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!