Johan Ljung var den förste som fick jobb på Motonet när kedjan kom till Sverige 2022. Nu är de cirka 200 anställda – varav 25 i Linköping, en siffra som snart kommer att öka. Det ska anställas sommarvikarier och förhoppningen är att ett tiotal av dem ska bli kvar i Tornby.
– Vi är ett företag i expansionsfas. Vi är medvetna om att det råder hård konkurrens om kundernas pengar, men det har gått bra för oss hittills, säger Johan Ljung.
Motonet säljer framförallt produkter till bilar, motorcyklar och båtar. Men även saker till friluftsliv och byggmaterial.
Litar ni på ert koncept med tanke på att Handelsbarometern från februari visar att nästan hälften av sällanköpsvaruhandlare var negativa angående den framtida försäljningen?
– Ja, det gör vi. Det är tufft men det gäller att anpassa sig till marknaden för att överleva. Vår vinstmarginal har också minskat, men vi tillhör minoriteten som tror på en ljus framtid, säger Johan Ljung.
Att anpassa sig till marknaden innebär till exempel att Motonet genom bilregistret har koll på vilka bilar som finns i området.
Daniel Sundberg är platschef i Linköpingsbutiken. Han och hans personal fixar smådetaljer i butiken in i det sista inför invigningen på torsdagsmorgonen.
– Det känns lugnt. Det är bara finlir kvar. Flera kunder har redan besökt oss i tron att vi har öppnat, säger Daniel Sundberg.
Enligt branschorganisationen Svensk handel har handelns hyror ökat med över 20 procent på tre år, vilket har påverkat många varuhuskedjor negativt.
Kommer det att bli svårt med hyreskostnader?
– Vi jobbar långsiktigt och vi skriver långa avtal med fastighetsägare för att kunna ha en rimlig hyra. Det är en win-win situation för alla, säger Johan Ljung.
Runt omkring er finns det etablerade kedjor som säljer liknande saker som er, men Motonet är helt okänt. Hur ska ni nå ut?
– Det blir en utmaning – att få Linköpingsbor att upptäcka oss. Vi jobbar, som sagt, långsiktigt och vi är inte nervösa. Vi behöver inte till varje pris redovisa vinst efter första kvartalet. Och det är en stor fördel att vara i Tornby där alla andra varuhus är.
Sara Hoflund, 34, är en av butikens anställda. Hon hade jobbat i olika matbutiker i Linköping i flera år när hon läste om Motonets etablering i Sundsvall och Örebro.
– Jag ville testa något nytt och det här kändes rätt. Det är en spännande upplevelse att bygga en butik från början och sedan jobba i den, säger hon.