Finska kedjan flyttar in i Tornby

I en gammal padelhall i Tornby har den finska kedjan Motonet flyttat in. Trots konkurrensen i området och en pessimism bland kollegor i branschen ser de positivt på framtiden.
– Konkurrensen är hård, men vi tror på det vi gör, säger vd:n Johan Ljung, 42.

Daniel Sundberg och Johan Ljung är glada och lugna inför invigningen av deras butik – det är bara finlir kvar. Butiken i Linköping är kedjans tredje varuhus i Sverige, efter Sundsvall och Örebro.

Daniel Sundberg och Johan Ljung är glada och lugna inför invigningen av deras butik – det är bara finlir kvar. Butiken i Linköping är kedjans tredje varuhus i Sverige, efter Sundsvall och Örebro.

Foto: Zenaida Hadzimahovic

Linköping2025-03-26 19:00

Nyheten i korthet

  • Den finska kedjan Motonet öppnar sitt tredje varuhus i Sverige, i Tornby, Linköping, trots hård konkurrens från andra varuhus i området.
  • Motonet planerar att anställa sommarvikarier och hoppas att ett tiotal kommer att stanna kvar. Företaget erbjuder ett brett sortiment av produkter, inklusive original reservdelar för bilar.
  • Trots ökade hyreskostnader inom handeln, tror Motonet på sin långsiktiga strategi och förmågan att attrahera kunder med sin personliga service och stora produktutbud.

Johan Ljung var den förste som fick jobb på Motonet när kedjan kom till Sverige 2022. Nu är de cirka 200 anställda – varav 25 i Linköping, en siffra som snart kommer att öka. Det ska anställas sommarvikarier och förhoppningen är att ett tiotal av dem ska bli kvar i Tornby.

– Vi är ett företag i expansionsfas. Vi är medvetna om att det råder hård konkurrens om kundernas pengar, men det har gått bra för oss hittills, säger Johan Ljung.

Mitt i smeten bland flera andra varuhus på Tornby – Mio och Bauhaus är de närmaste. Butiken, som tidigare var en padelhall, har en yta på 3 300 kvadratmeter.
Mitt i smeten bland flera andra varuhus på Tornby – Mio och Bauhaus är de närmaste. Butiken, som tidigare var en padelhall, har en yta på 3 300 kvadratmeter.

Motonet säljer framförallt produkter till bilar, motorcyklar och båtar. Men även saker till friluftsliv och byggmaterial.

Litar ni på ert koncept med tanke på att Handelsbarometern från februari visar att nästan hälften av sällanköpsvaruhandlare var negativa angående den framtida försäljningen?

– Ja, det gör vi. Det är tufft men det gäller att anpassa sig till marknaden för att överleva. Vår vinstmarginal har också minskat, men vi tillhör minoriteten som tror på en ljus framtid, säger Johan Ljung.

Johan Ljung har läst Svensk Handels barometer som visar att handlarnas tro på den framtida försäljningen har minskat för 39:e månaden i rad. Men han tillhör minoriteten som hyser stark tro på tillväxten i framtiden.
Johan Ljung har läst Svensk Handels barometer som visar att handlarnas tro på den framtida försäljningen har minskat för 39:e månaden i rad. Men han tillhör minoriteten som hyser stark tro på tillväxten i framtiden.

Att anpassa sig till marknaden innebär till exempel att Motonet genom bilregistret har koll på vilka bilar som finns i området.

Daniel Sundberg är platschef i Linköpingsbutiken. Han och hans personal fixar smådetaljer i butiken in i det sista inför invigningen på torsdagsmorgonen.

– Det känns lugnt. Det är bara finlir kvar. Flera kunder har redan besökt oss i tron att vi har öppnat, säger Daniel Sundberg.

Enligt branschorganisationen Svensk handel har handelns hyror ökat med över 20 procent på tre år, vilket har påverkat många varuhuskedjor negativt.

Kommer det att bli svårt med hyreskostnader?

– Vi jobbar långsiktigt och vi skriver långa avtal med fastighetsägare för att kunna ha en rimlig hyra. Det är en win-win situation för alla, säger Johan Ljung.

Runt omkring er finns det etablerade kedjor som säljer liknande saker som er, men Motonet är helt okänt. Hur ska ni nå ut?

– Det blir en utmaning – att få Linköpingsbor att upptäcka oss. Vi jobbar, som sagt, långsiktigt och vi är inte nervösa. Vi behöver inte till varje pris redovisa vinst efter första kvartalet. Och det är en stor fördel att vara i Tornby där alla andra varuhus är.

Sara Hoflund, 34, ser fram emot att vara med och bygga upp en helt ny butik från början.
Sara Hoflund, 34, ser fram emot att vara med och bygga upp en helt ny butik från början.

Sara Hoflund, 34, är en av butikens anställda. Hon hade jobbat i olika matbutiker i Linköping i flera år när hon läste om Motonets etablering i Sundsvall och Örebro. 

– Jag ville testa något nytt och det här kändes rätt. Det är en spännande upplevelse att bygga en butik från början och sedan jobba i den, säger hon.

Karta: Östra Svedengatan 22
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!