Nu öppnas korttidsboende för covidsjuka

Äldreomsorgen är normalt hårt pressad. I pandemitider blir trycket extra hårt och kommunen försöker hitta vägar att lätta på trycket. Därför öppnar nu ett korttidsboende i Linköpng

Kommunen öppnar sitt första korttidsboende för personer som vårdats för covid-19.

Kommunen öppnar sitt första korttidsboende för personer som vårdats för covid-19.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Linköping2020-04-28 17:00

Nu öppnas ett korttidsboende för covidsjuka i Linköping. Det är det första av sitt slag i kommunen. 

Totalt handlar det om 13 platser och enligt planen ska man öppna vecka 19.

Korttidsboendet är i första hand avsett för personer som kommer från sjukhus efter att ha vårdats för covid-19. Men det kan också bli aktuellt för personer med hemtjänst, i de fall de blir så sjuka att det behöver mer vård än det hemtjänsten kan ge.

I dagsläget finns egentligen inget akut behov av korttidsplatser, enligt kommunikationsdirektör Maria Ottosson.

– Behovet är inte lika stort som vi räknade med för några veckor sedan, men vi planerar för att behovet kan öka och vi vill vara förberedda, skriver hon i ett mejl.

Korttidsboendet finns i Lambohov.

Social- och omsorgsdirektör Linda Ljungqvist har vid ett tidigare tillfälle berättat att kommunen ska se över om det finns möjlighet att starta särskilda covid-team. Förhoppningen med sådana team är man ska kunna minska smittspridningen inom hemtjänsten genom att minimera det antal människor som går hem till en brukare.

Det pågår än så länge inget konkret arbete för att skapa en covid-grupp. Skälet är att det fattas personal.

Enligt kommunikationsdirektör Maria Ottosson jobbar kommunen hela tiden med att försöka se till att det finns tillräckligt mycket personal för att täcka de behov som finns.

– Just nu ligger fokus på att skapa tillräcklig kapacitet inom bemanningen, skriver hon i ett mejl.

Utförarna ska också få vissa lättnader i tid- och redovisningssystemet, TES. Enligt kommunens HR-direktör, Sonja Erlandsson, innebär systemet en viss administration för utförarna och därför har kommunen tagit fram nya riktlinjer för alla de utförare som är kopplade till systemet. 

I ett mejl skriver hon:

"Under pågående pandemi kommer hemtjänstutförare erbjudas mindre administration kopplat till fakturering, men personalen kommer fortfarande registrera sina insatser för att på så sätt se till att kunden får rätt faktura utifrån den hjälp man har fått".

Kommunens nya riktlinjer för den externa kommunikationen gör det svårt för oss att få svar direkt från ansvariga chefer och tjänstemän. Våra frågor måste ställas till kommunikationsavdelningen, som i sin tur söker svaren från ansvariga. Det är förklaringen till att svaren i våra texter kommer från kommunens kommunikationsavdelning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!