Sedan 2019 har det kommunala bolaget ansvarat för driften och utvecklingen av den orangefärgade elcykelpoolen i Linköping. Användarna har, genom åren, dels kunnat teckna månadsabonnemang men också registrera sig för enstaka resor. Under 2021 har månadsabonnenterna varit 214 stycken i snitt. Dessa abonnemang står för mellan 80-85 procent av intäkterna.
– I grunden är det en fin verksamhet som har varit uppskattad men av olika anledningar har användarantalet inte nått upp i de nivåer som vi behöver för att kunna driva en verksamhet. Politikens beslut är förståeligt, säger Jakobsson.
Hur många har registrerat sig genom åren?
– Vi håller på att ta fram den statistiken, det handlar om flera tusen, men basen och den bärande delen i verksamheten är abonnemangsavtalen, svarar vd:n.
Anser du att ni har gjort vad ni kan för att få bäring i systemet?
– Ja, utifrån de avtal och förutsättningar som har funnits är det min uppfattning.
– En av anledningarna till att användarantalet inte har nått upp i nivå är att det har gått så oerhört fort på marknaden för mobilitetstjänster. Rent tekniskt, och hur affärsmodeller ser ut, har förändrats, fyller Jakobsson i.
På kommunstyrelsens sammanträde i veckan, i samband med avvecklingsbeslutet, gav flera partier sin syn på hyrcykelsystemet. Jenny Ivner och Miljöpartiet var de enda som sa nej till en avveckling.
– Vi tycker att det är synd att vi efter två år av en pandemi inte riktigt får veta om den här satsningen hade kunnat bli en del av det "nya normala". Vi hade gärna sett att systemet hade finansierats av reklamintäkter och olika typer av samverkansformer och vi ser fortfarande att det finns en potential i den här typen av verktyg och plattformar, konstaterade hon.
Även Socialdemokraterna var kritiska till beslutet.
– Vi tycker att det är olyckligt att man från Alliansens sida inte satsar på att utveckla det här systemet mer. Det är tråkigt att man inte har fått med fler finansiärer och större företag, sa Mari Hultgren (S).
Erik Östman (M) däremot, var av en annan uppfattning:
– Det här var en tveksam satsning redan från början, i synnerhet med tanke på att vi redan då såg hur elsparkcyklarna höll på att bli en stor grej i samhället. En stor del av de man ser använder den här tjänsten i dag är ju olika typer av matutkörningstjänster, och det kan ju omöjligt ha varit tanken.