Linköpings kommun planerar att börja digitalisera blanketter från och med hösten och målet är att samtliga blanketter ska bli digitaliserade år 2020. Detta anses vara smidigare för vårdnadshavare medan kommunen sparar på både arbetstimmar och miljön. Informationen om de kommande förändringarna har kommunen skickat via mail till de vårdnadshavare som har registrerats på kommunens hemsida. Inga pappersbrev har skickats i väg till vårdnadsinnehavare som inte registrerat sin mejladress, men en information kommer att ges till alla i samband med skolstarten i augusti.
Vilken respons har ni fått från vårdnadshavare?– Vi har fått positiv respons. Det är en tjänst som många vårdnadsinnehavare har efterfrågat och som kommer att spara tid för dem. En del undrar hur det kommer att fungera praktiskt, men i augusti, när de nya blanketterna skickas ut, ska alla få en mer detaljerad information, säger Magnus Vahlberg, sakkunnig i digitaliseringsfrågor på kommunen.
Vad ska de föräldrar som inte är så digitala göra?– Pappersblanketter försvinner inte totalt, de som inte har tillgång till dator eller inte kan identifiera sig via Bank-ID eller av någon annan anledning inte kan få digital post ska kunna få sina blanketter analogt. Vi är bara i början av förändringen och det finns flera problem som kommer att lösas successivt.