Engagemanget på kommuners hemsidor i landet ökar. En ny rapport från företaget Kreafon visar att Linköping och Norrköping dessutom är de kommuner som ökat antalet facebook-gillare mest.
Idag använder nio av tio kommuner Facebook som en kontakt med invånarna. Nära tre fjärdedelar har en övergripande sida för hela kommunen. Det är dessa som ligger till grund för den rapport som presenteras sett till popularitet, engagemang och medborgarkontakt.
Att antalet gillare ökat kraftigt sedan i fjol är ett tecken på att kommunerna blivit bättre på att attrahera invånarna, visar Kreafons undersökning.
Linköpigs kommun som kraftigt avancerat uppnå har idag 9 555 följare.
– Det är jätteroligt att så många vill följa oss. FB är en viktig kanal även när det gäller att kontakta oss, säger kommunikationsutvecklare Lisa Mjörning.
Att kunna ställa frågor direkt via sociala medier tycker hon är självklart, det ska vara ett tydligt komplement till mail och telefoni.
Mjörning berättar att det arbetar kommunikatörer på varje förvaltning. Det är deras ansvar att svara på invånarnas frågor.
Hur lång tid tar det innan man får svar?
– Vår målsättning är inom 24 timmar men ibland kanske man måsta hitta rätt person för att kunna lämna rätt besked och då kan det ta lite längre tid. Men vi kan alltid bli bättre.
En strategisk målsättning som kommunen har är att dela inlägg som lockar invånarna till läsning och som i sin tur leder till ett större engagemang.
– Ofta gillas inlägg som ligger människor varmt om hjärtat, säger Lisa Mjörning.
Som ett exempel nämner hon inlägget om vårkänslor, när gruset började sopas bort från gång- och cykelvägar. Då nådde man ut till 9 800 personer. Och Mjörning är tydlig med kommande mål för verksamhetens Facebook-sida.
– Nu ska vi nå 10 000 gillare.