Semestern kom lägligt för Ingvar Pettersson som driver IPs bilar sedan 20 år. Hemma i Linköping är hans bilhall nästan tom. Försäljningen av begagnade bilar har gått som smort den senaste tiden.
Säljs via nätet- Istället för att köpa nytt, vill man ha en bra begagnad bil, säger Ingvar Pettersson.
Många av hans bilar säljs via nätet och hans kunder kommer från hela Sverige.
- Så länge inte nybillsförsäljningen kommer igång kommer nog priset på begagnade bilar att öka, tror Ingvar Pettersson.
Leif Bornhed, Lema Bil har också märkt en ökad efterfrågan på begagnade bilar.
- Medias skräckpropaganda om den ekonomiska krisen har gjort att folk inte vågat handla. Nu börjar de öppna plånböckerna igen.
Roland Almevik som säljer både nya och begagnade bilar summerar juni månad som en bra månad både när det gäller nybilsförsäljningen och försäljningen av begagnade bilar.
Försvinner snabbt- Eftersom juni var sista månaden för att få miljöbilspremie var det fler som köpte nya bilar. Det gjorde att vi fick in en del begagnat också. De begagnade bilarna försvinner sen snabbt ut på marknaden.
- Men det är fortfarande långt kvar till den gamla goda tiden, tillägger han.
Den svenska kronans låga värde bidrar till att allt fler svenska begagnade bilar säljs utomlands. Norge, Tyskland och Finland är några av de länder där man gärna åker till Sverige för att inhandla en begagnad bil.
En sammanställning som Motorbranschens riksförbund gjort, talar om en markant ökning av exporterade bilar. I maj förra året exporterades omkring 10 000 bilar, detta år samma månad, exporteras nästan 19 000 bilar.
Beg bil till TysklandPå Almeviks har man märkt av tendensen med en ökad försäljning utomlands.
- Det är framför allt till Tyskland vi säljer. Förr åkte svenskarna till Tyskland för att köpa bil. Idag är det tvärt om. Tyskarna har en skrotpremie på 25 000 kronor vilket gör dem motiverade att byta bil, säger Roland Almevik.
Det ökade intresset för begagnade bilar har också ökat trafiken på internet-sajter som säljer bilar.
Högst 70 dagar- Normalt brukar besöksfrekvensen gå ner mot slutet av maj när den traditionella begagnatsäsongen går mot sitt slut, men så är inte fallet i år utan besöksantalet är konstant, säger Dan Bennman, vd för Bytbil.com.
- Vi ser också att omsättningshastigheten ökat. Normalt har bilhandeln 90 dagar som en kritisk punkt för begagnade bilar på lager. Idag är det få bilar som står längre än 70 dagar.
På Kvarndammen Bilauktioner räknar man med att den ökade efterfrågan på begagnade bilar har lett till en tio-procentig ökning av priserna.
- Priserna sjönk under förra hösten men under våren och försommaren har de stigit igen. Efterfrågan har framför allt ökat i de övriga nordiska länderna, säger Thomas Lundqvist, vd.