Det visar en ny djupstudie som forskaren Kenneth Svensson på Vägverket gjort. Han har studerat 1 846 dödsfall i trafiken under åren 1997 till 2003.
-- Alkohol i trafiken och dålig användning av bilbältet är inte längre ett typiskt ungdomsproblem. Som störst är problemen upp till 29 år, säger Kenneth Svensson.
18 till 24 år har tidigare ansetts som en högriskgrupp i samband med bilkörning. Men analysen visar att åldrarna 15--17 år samt 25--29 år är överrepresenterade i alkohol- och drogrelaterade olyckor.
-- Det enda positiva är att bältesanvändningen ökat, framför allt i singelolyckor, under senare år. Antalet omkomna förare som använt alkohol och droger har planat ut men ligger fortfarande på en hög nivå, anser han.
Var tredje bilförare i åldern 20 till 29 år som omkommer gör det i trafikolyckor som inträffar på natten, mellan klockan 00 och 06. Av dessa har hela 75 procent inte använt bilbälte och 70 procent har kört påverkade av alkohol eller droger. För den här gruppen bilförare är singelolyckan vanligast.
-- De flesta dödsolyckor sker under helgen, under hela året, men problemet tenderar ändå att vara något större under sommarhalvåret.
Flest människor omkommer i trafiken när trafikarbetet är som högst, mellan klockan 16--18. Äldre omkommer oftast dagtid medan de yngre åldersgrupperna upp till 29 år är överrepresenterade i dödsolyckor under natten.
-- I åldern 24--25 år dricker män som mest under hela livet. Det förklarar sambandet mellan trafikonykterhet och alkoholkonsumtion.
Kenneth Svensson anser att de analyserade dödsfallen i södra Sverige kan ge polisen värdefull kunskap i sitt trafiksäkerhetsarbete. Vägverket kan använda materialet i kommande kampanjer för att minska rattfylleriet.
-- En lag om att införa alkolås i alla nya bilar är ett viktigt steg. Men det dröjer till år 2012 innan den blir verklighet.