Ny sportkedja i Linköping

Konkurrensen i sportbranschen hårdnar och kan liknas med hemelektronikbranschen där jättarna väntar ut varandra samtidigt som de gör miljonförluster. Sportbutiken XXL Sport och vildmark öppnar sin sjätte butik i Sverige när de etablerar sig i Linköping i höst.

Linköping2012-01-09 06:30

Koncernchefen för norska XXL, Fredrik Steenbuch, har tidigare erfarenhet från en värld med stenhård konkurrens. Han var nämligen den som startade Elgiganten i Sverige för åtta år sedan. Nu handlar det om sportprylar och nya utmaningar. Målet är glasklart - XXL Sport och vildmark ska bli marknadsledande i Norden och när den nya butiken slår upp portarna på Tornby i Linköping tar de upp kampen på allvar mot de redan etablerade sportbutikerna.

Stark ägare

Trots att XXL visar minusresultat satsar de samtidigt på nyetableringar. Förutom i Linköping öppnar de även verksamhet i Sundsvall i höst. Förra året visade bolaget ett minusresultat på 12,4 miljoner kronor och deras moderbolag, XXL Sport och villmark AS, med säte i Oslo, resultat för 2010 är minus 24,3 miljoner kronor.

Men koncernen har muskler. Majoritetsägaren är riskkapitalbolaget EQT.

- Vi räknar med att gå med vinst redan i år, säger Marcus Wiberg, vd på XXL Sport och vildmark.

Bolaget slog sig in på den svenska marknaden 2010 och trots minusresultaten var resultatet bättre än vad de hade räknat med.

- Vi hade bara öppet 97 dagar vårt första år och vi hade räknat med minus 18 miljoner kronor, nu blev det 12 miljoner så det har gått bättre än väntat.

Linköping passar bra

De etablerade sportbutikerna får konkurrens men även hund- och hästbutiker, jakt, fiske och cykelhandlare får sällskap i branschen. För i de över 4 000 kvadratmeter stora varuhuset kommer de även rikta sig till bland annat husdjursägare och jägare.

Hur ser ni på konkurrensen med Team Sportia, Intersport och Stadium?

- Den analysen gjorde vi innan vi klev in i Sverige men vi täcker ett hål som de andra inte säljer, vi har allt inom sport medan de andra går mer mot att sälja kläder, vi har ett bredare sortiment och en egen verkstad, säger Marcus Wiberg.

Sportvaruhuset öppnar i Linköping hösten 2012 och det blir koncernens sjätte butik.

- Linköping är en av de större städerna i Sverige, det finns en stor idrottskultur med mycket studenter här vilket passar bra för vår etablering.

Etableringen kan öppna upp för ett priskrig likt den i hemelektronikbranschen. Skillnaden bland sportbutikerna är att alla stora, förutom XXL Sport och vildmark, går med vinst. När det gäller hemelektronik visar nästan samtliga stora bolag minusresultat, bara enstaka franchise-butiker visar positivt resultat.

Konkurrensen hårdnar

Konkurrensen i Linköping är ganska liknande i de städer där XXL redan har startat verksamhet. Målet är att bli marknadsledande i branschen och till varuhuset i Linköping kommer företaget att behöva anställa mellan 50 och 70 personer.

Övriga utmanare till sportbutiksjättarna är även franska Decathlon som ännu bara har en butik i Sverige. Den finns i Bromma men har även siktet inställt på södra och mellersta Sverige. Usport räknar också med att etablera från deras i dag enda butik till ett 20-tal butiker i Sverige inom de närmaste sju åren.

Läs vad konkurrenterna tycker om XXL:s etablering i måndagens Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om