Ford Mondeo är en populär bil i Sverige, framför allt i kombiutförande och det är inte svårt att förstå. Vi är ju vana vid att kombi-bilar är lite träiga, mer praktiska än roliga, men så kom Mondeo kombi och den var både rolig och praktisk. Och nya Mondeo kombi är minst lika praktisk och ännu roligare att köra.
I grunden bygger faktiskt nya Mondeo på Volvo V70 och S80 men Ford har filat på bilen så pass att det inte går att vare sig känna eller se någon likhet.
Nya Mondeo ser bra ut och bilen känns tung och gedigen, vid en första anblick. Synar man detaljerna ser man snabbt att Ford inte håller samma kvalitet som till exempel Volvo V70. Det är i och för sig inte så konstigt, Mondeo är mycket billigare än V70 men Ford vill gärna att deras nya Mondeo ska ha högre klass.
Passformerna är inte exakta, det rör sig i skarvarna och vissa materialval känns riktigt billiga.
Invändigt är det gott om utrymme och man sitter bekvämt både fram och bak.
Bagageutrymmet är rejält oavsett vilken karosstyp man väljer, men störst och framför allt mest lättlastat i kombin. I sedan- och halvkombiversionerna får man leva med en några centimeter hög kant i lastutrymmet när man fäller ryggstöden bak. Kombin har någon centimeter högre lastgolv vilket gör att det kommer i nivå med det fällda ryggstödet och golvet blir helt plant.
Ford Mondeo finns med en uppsjö olika motorer, men gemensamt för dem alla är att tanklocket saknas. Det är lite svårt att tro på det, men bara i Storbritannien tankar 100 000 personer per år fel bränsle i sina bilar. Därför har Ford utvecklat ett påfyllningsrör som bara öppnas när rätt pumpmunstycke förs in.
Köregenskaperna är fina på de torra asfaltvägarna på Sardinien. Styrningen är snabb och Mondeo kastar sig glatt in i kurvorna.
Chassit är fint och fjädringen perfekt avstämd mellan sportighet och komfort. Vill man ha ännu mer komfort eller sport finns ett aktivt chassi att köpa till. Det är samma system som Volvos 4C men heter på Fordspråk IVDC. Det aktiva chassit känner hela tiden av bilens rörelser och ställer in fjädringen efter behov.
Hur köregenskaperna blir i vinter återstår att se, men första reflektionen efter provkörning är att det är tryggt och roligt.
Komforten är också bra, men tyvärr straffar de roliga köregenskaperna ljudkomforten i bilen. På grov eller lappad asfalt bullrar det rejält i bilen och ännu värre blir det med lågprofildäck.
Om man bortser från vissa bristande detaljkvaliteter och vägbullret är ändå nya Ford Mondeo mycket bil för pengarna. Och den som behöver en rymlig laståsna men inte vill försaka körglädjen hittar rätt i Mondeo. (TT Spektra)
Johannes Collin