Nya Saab 9-3 ger föraren körglädje

Saab är inte känd för att förnya sina modeller i samma takt som många andra biltillverkare, men nya 9-3 innehåller 2 000 förändringar mot gamla bilen. De flesta sitter dolda under skalet, men synligt är de nya lyktorna, motorhuven och designen på fronten. Och under huven sitter nya motorer med mer effekt.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-06-14 00:00

Det är inte lätt att känna Saabs svenska anknytning när personalen på provkörningen kommer från en tysk eventbyrå och pratar engelska med oss svenska journalister. Men moderbolaget General Motors har ändå förstått att Saab tjänar på att ha en svensk anknytning, åtminstone skandinavisk, därför sker provkörningen på ett somrigt Västkusten och man pratar gärna om den skandinaviska designen.

Snygg formgivning

Saab 9-3 känns som en svensk Saab ska göra, med den sportiga flygplansinspirerade formgivningen och körglada men snälla upp- förande på vägen.

Nya Saab 9-3 har fått samma typ av strålkastare som senaste 9-5. En blandning av mjölkvit och mörk plast och som pricken över i, positionsljus i form av ögonlock som lyser förföriskt.

Motorhuven är åter den gamla snygga typen som bland annat Saab 99 hade som omfamnar fronten och går ner över skärmkanterna, på modernt och amerikanskt formspråk heter det wrap around.

Invändigt är det mesta sig likt förutom att sedan- och cabrioletversionen har fått samma nya detaljer som kombin redan har.

Dessutom har de bilar med automatiska sexväxlade växellådor fått en ny knapp bredvid ratten som gör automatlådan extra sportig.

Förutom att 9-3 finns med den nu starkare, fina men törstiga etanolmotorn på 200 hästkrafter har bilen fått en alldeles nyutvecklad dieselmotor.

Dieselmotorn har bara 1,9 liter slagvolym, men lämnar ändå 180 hästkrafter och saftiga 400 Newtonmeter. Motorn är så stark att bensindrivna turbobilar har svårt att hänga med men framförallt har den ett väldigt fint register. Tack vare ett turboaggregat som har två turbiner i sig, en lite mindre och en större, kommer kraften tidigt och avtar inte förrän på höga varv. Trots att många av Saabs konkurrenter också har jättefina dieselmotorer så är det få som känns så lena men ändå kraftiga som Saabs nya diesel.

Komfort på topp

Komforten är på topp oavsett vilken version av 9-3 du väljer. Fjädringen är fast men ändå följsamt mjuk och ljudnivån är låg på de flesta underlag.

Till nästa år kommer Saab 9-3 att lanseras med fyrhjulsdrift från svenska Haldex. Systemet är nyutvecklat och snabbare på att fördela kraften. På grus och halt underlag blir 9-3 ännu mer underhållande trots att antisladdsystemet griper in och häver sladdarna. (TT Spektra)

Johannes Collin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om