Nya servicelinjen invigd – "Bussen är väldigt viktig"

Busslinjen 260 är ett pilotprojekt som kommer att pågå under ett år i Berga, Johannelund och Ekholmen – nu har den nya servicelinjen i Linköping invigts.

Carolina Aronsson, HR-chef på Vikbolands Taxi, tar en selfie med sin kollega, kommunpolitikern Muharrem Demirok och busschaufförerna.

Carolina Aronsson, HR-chef på Vikbolands Taxi, tar en selfie med sin kollega, kommunpolitikern Muharrem Demirok och busschaufförerna.

Foto: Hadeel Ibrahim

Linköping2022-06-14 17:00

När den nya servicelinjen 260 invigdes i måndags närvarade ett 40-tal personer. Det var politiker, representanter från Östgötatrafiken, privata transportbolag och många äldre från Ekholmen, där invigningen tog plats.

undefined
Vid invigningen av servicelinjen, måndag den 13 juni i Ekholmen, närvarade flera äldre som informerades, fikade och provåkte servicelinjen.

– Vi stod här för nästan två år sedan och hade en diskussion om bussar. Det fanns mycket önskemål och en hel del känslor. Nu har vi gjort ett försök att komma en bit på vägen och lösa situationen för er som bor här, sa Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

undefined
"Tanken är att skapa bättre tillgänglighet och mer närhet", säger Muharrem Demirok, ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Det har funnits en allmän frustration bland de äldre i området när gamla busslinjer togs bort för ett par år sedan. Något som engagerade områdesborna att driva frågan. Christina Gustafsson, Bo Carlsson och Ingvar Karlsson, från bostadsrättsföreningen Riksbyggen BRF Linköpingshus nr 22, har drivit frågan i två år.

– Bussen är väldigt viktig. Den tar bort ensamheten, säger Christina.

undefined
"Vi skålar för det här, men vi hoppas att det blir en ordinarie linje om ett år. Vi får slåss vidare", säger Christina Gustafsson och skålar med Bo Carlsson och Ingvar Karlsson.

Från Östgötatrafiken närvarade Per Karlsson, som jobbar mest med färdtjänst, sjukresor och skolskjuts. Han informerade om hur busslinjen kommer att användas.

Servicelinjen använder mindre fordon som kan klara att åka nära, utan att behöva någon busshållplats. Fordonen är lika anpassade som färdtjänstbussar. De går att sänka golvet på och har ramp så att man kan gå in med rullator. Servicetrafiken körs på vardagar från klockan 09:00 till 14:30.

Den som önskar skjuts ringer och säger att hen vill åka servicelinjen 260. Personen uppger sin adress och personalen försöker att möta kunden vid den närmaste mötespunkten. I servicelinjetrafiken gäller Östgötatrafikens ordinarie biljetter då tjänsten sorteras under allmän kollektivtrafik och är öppen för alla, men den riktar sig främst till målgruppen 65 år och äldre.

undefined
"Vi kan inte köra nära och överallt, om vi inte vet att någon ska med, därför blir det beställningstrafik", säger Per Karlsson, chef för affärsuppföljning av beställningstrafik på Östgötatrafiken.

"Den har ingen tidtabell", ropar en äldre man i publiken.

– Det är anropsstyrd busstrafik så den går efter din tid och när du vill åka, inte efter när kommunen eller regionen vill att du ska åka, svarar Muharrem Demirok.

Chaufförerna som ska köra servicelinjen ska vara specialutbildade för att kunna ta sig tid att hjälpa de åkande på och av bussen. Pehr Mobeck körde premiärturen med ett gäng pensionärer som skulle åka till Ekholmen Centrum och tillbaka.

Anledningen till att servicelinjen placeras i stadsdelarna Berga, Johannelund och Ekholmen är att en stor andel äldre invånare bor där.

undefined
Pehr Mobeck har jobbat med färdtjänst, men han är ändå lite nervös inför sin första tur med de äldre från området.
undefined
Här sitter det allra första gänget pensionärer som ska provåka servicelinjen till Ekholmen Centrum och tillbaka.
Servicelinjer

Är bussar som man beställer på telefon och som sedan kör till olika mötespunkter inom ett speciellt område.

Hur bussen går beror på de inkomna beställningarna. Trafiken körs i ett lugnare tempo och passageraren kan få mer hjälp av föraren än i vanlig kollektivtrafik.

Servicelinjer är inte uppbyggd på samma sätt som den allmänna kollektivtrafiken och de går därför inte att hitta i den vanliga resesökningen.

För att beställa resa ska personen ringa beställningscentralen senast två timmar före avgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!