När den nya servicelinjen 260 invigdes i måndags närvarade ett 40-tal personer. Det var politiker, representanter från Östgötatrafiken, privata transportbolag och många äldre från Ekholmen, där invigningen tog plats.
– Vi stod här för nästan två år sedan och hade en diskussion om bussar. Det fanns mycket önskemål och en hel del känslor. Nu har vi gjort ett försök att komma en bit på vägen och lösa situationen för er som bor här, sa Muharrem Demirok (C), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Det har funnits en allmän frustration bland de äldre i området när gamla busslinjer togs bort för ett par år sedan. Något som engagerade områdesborna att driva frågan. Christina Gustafsson, Bo Carlsson och Ingvar Karlsson, från bostadsrättsföreningen Riksbyggen BRF Linköpingshus nr 22, har drivit frågan i två år.
– Bussen är väldigt viktig. Den tar bort ensamheten, säger Christina.
Från Östgötatrafiken närvarade Per Karlsson, som jobbar mest med färdtjänst, sjukresor och skolskjuts. Han informerade om hur busslinjen kommer att användas.
Servicelinjen använder mindre fordon som kan klara att åka nära, utan att behöva någon busshållplats. Fordonen är lika anpassade som färdtjänstbussar. De går att sänka golvet på och har ramp så att man kan gå in med rullator. Servicetrafiken körs på vardagar från klockan 09:00 till 14:30.
Den som önskar skjuts ringer och säger att hen vill åka servicelinjen 260. Personen uppger sin adress och personalen försöker att möta kunden vid den närmaste mötespunkten. I servicelinjetrafiken gäller Östgötatrafikens ordinarie biljetter då tjänsten sorteras under allmän kollektivtrafik och är öppen för alla, men den riktar sig främst till målgruppen 65 år och äldre.
"Den har ingen tidtabell", ropar en äldre man i publiken.
– Det är anropsstyrd busstrafik så den går efter din tid och när du vill åka, inte efter när kommunen eller regionen vill att du ska åka, svarar Muharrem Demirok.
Chaufförerna som ska köra servicelinjen ska vara specialutbildade för att kunna ta sig tid att hjälpa de åkande på och av bussen. Pehr Mobeck körde premiärturen med ett gäng pensionärer som skulle åka till Ekholmen Centrum och tillbaka.
Anledningen till att servicelinjen placeras i stadsdelarna Berga, Johannelund och Ekholmen är att en stor andel äldre invånare bor där.