Så var invigningen under lördagen på centralen i Linköping utförd.
"Var är fanfaren?", teaterviskade sedan det moderata kommunalrådet Paul Lindvall till partivänner runt omkring sig på perrongen – men något musikaliskt infall hade ingen förberett. Klockan 10.45 lämnade "Tage Danielsson" perrongen i Linköping med fullt av folk ombord. Dopceremonin upprepades vid stoppet i Åtvidaberg och även vid slutdestinationen i Västervik.
"Tack vare Kalmar"
– Vi ska framför allt ge Kalmar län kredit för de nya motorvagnarna. Det är därifrån man har tryckt på ordentligt för att få igång den här satsningen. Nu handlar det om att vässa hela regionen och inte stanna vid enskilda län. Jag ser fram emot ett samarbete med smålänningar och kalmariter framöver, framhöll Paul Lindvall.
Många har också, enligt Paul Lindvall, anledning att utnyttja Tjustbanan – arbetspendlare från Västervik och Åtvidaberg, sommarpendlande Linköpingsbor till Västervik, studenter och turister med flera. Satsningen på 200 miljoner – cirka 50 miljoner per motorvagn från Bombardier Transportation – svarar Regionförbundet i Kalmar län för. Den tid då trasiga och gamla tåg ledde till inställda turer mellan Linköping och Västervik ska nu vara förbi. Trafikverket lägger även cirka 200 miljoner på att rusta järnvägsspåren under de närmaste åren.
Vintertestade
– Tågen vintertestades på inlandsbanan i trakterna av Östersund under fjorton dagar i vintras och klarade proven bra. Och de kommer även att klara av de dåliga spåren så länge de är kvar, men inträffar något kan vi utföra reparationer i till exempel Nässjö, säger Bombardiers informationschef Jonny Hedberg.
Finn Bengtsson, moderat riksdagsledamot från Linköping, som tre gånger motionerat i riksdagen om en förbättring av Tjustbanan klev nöjd ombord på "Tage Danielsson".
– Det är viktigt att hålla igång både Tjustbanan och Stångådalsbanan. Utan dem blir Ostlänken, när den kommer till, ett träd utan förgreningar. Och för ett nytt resecentrum i Linköping är det helt avgörande att det också utgår tåg härifrån. I annat fall blir resecentrum en död satsning, betonar han.
Nya tåg ska gå som på räls
Genom att slita ned två röda skynken från Kustpilens nya premiärtåg på Tjustbanan avslöjade dopförrättaren Paul Lindvall namnet: Tage Danielsson.
Foto: Fotograf saknas!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!