Nya Volvo V70 har mer körglädje

Sveriges mest älskade familjebil i ny tappning. Volvo V70 i nya former ger mer för pengarna. Mer komfort, mer utrymme och kanske mer körkänsla.Nya Volvo V70 är precis så bra som svenskarnas kombi ska vara.

Foto:

Linköping2007-05-18 00:00

Volvo sålde 25 000 V70 i Sverige förra året och med den nya modellen kommer inte försäljningen att minska. Det är dyrt att köpa en Volvo, det har det alltid varit och det kommer det att fortsätta vara. Men du får väldigt mycket bil för pengarna, massor av utrymme och trygg svensk säkerhet. Och jämfört med konkurrenterna är det inte så dyrt att köpa en Volvo.

Starka släktdrag

Ingen tar miste på att nya V70 är en Volvo. Släktdragen till övriga modeller i familjen är starka.

Nosen har fått en tydligare och mer utstickande form och baken med sin jättestora baklucka och sina markanta bakljus liknar C30 snarare än föregångaren. Bakljusens nya formgivning framhäver den karaktäristiska midjelinjen.

Bakluckan öppnar brett och högt och bagageutrymmet är fyrkantigt och lättlastat.

Bagageutrymmet är 60 liter större än gamla V70 och man får utan problem in två barnvagnar plus lite packning.

Baksätets ryggstöd kan fällas i tre delar och det är smidigt att kunna fälla ned den mittersta delen för att få plats med till exempel skidor och ändå färdas fyra personer.

Till skillnad från föregångaren behöver inte sittdynorna fällas upp för att få till ett plant lastutrymme. Bakre ryggstöden fälls ned i en handvändning och lastgolvet blir helt plant, om än några centimeter högre än förr.

Baksätet är rymligt och två vuxna åker riktigt bra. Men framför allt är baksätet i V70 barnens avdelning och de får gott om plats och fin sikt utåt. Som vanligt finns integrerade barnstolar för barn över tre år och nu kan stolarna ställas in i två olika nivåer.

Fram sitter vi som vanligt perfekt. Passagerarsätet är bekvämt också efter många timmar men tyvärr kostar det 500 kronor att göra passagerarkrockkudden urkopplingsbar, riktigt snålt.

Bakom ratten är det svårt att hitta en bil med bättre ergonomi. Formerna runt förarplatsen är det som har förändrat sig mest inne i V70. Detaljer och kurvor har hämtats från S80 och mittkonsolen med den läckert böjda skivan där alla knappar sitter finns både i S80 och S40/V50.

Nya V70 tystare

Efter kritik om att nya S80 var för bullrig har Volvo jobbat stenhårt med att tysta både S80 och nya V70. Tack vare en omarbetad fram- och bakvagn, mer isolering och pressad filt i stället för hårdplast i hjulhusen bak är nya V70 tystare. Asfalten i Tyskland där Volvo visar nya V70 är visserligen betydligt tystare än den i allmänhet är i Sverige, men även i mycket hög fart är det fortfarande tyst inne i V70.

Volvo har jobbat med att göra V70 roligare att köra och de har lyckats. Bilen känns betydligt distinktare än tidigare. Styrningen har bättre känsla, fint motstånd och det är lättare att göra små justeringar i kurvorna. (TT Spektra)

feature@ttspektra.se

Johannes Collin

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om