Videon är inte längre tillgänglig
Förra hösten togs beslutet att införa så kallad nyckelfri hemtjänst. Ett system där hemtjänstpersonal via ett särskilt nedladdat program i mobilen kan låsa upp dörrar, registrera vilka insatser som genomförts och dokumentera arbetet hos brukarna.
De nyckelfria låsen är det första steget i projektet. Men i mitten av juli stoppades installationerna.
Enligt John Fristedt, IT-chef på Omsorgsförvaltningen beror stoppet framförallt på att det uppstått problem där låsen ska installeras.
– Det är viktigt att säga att problemen inte finns med de lås som sätts in hos de enskilda brukarna. Det här handlar om de lås som sätts in i fastigheternas entrédörrar, säger han.
De lås som satts in i huvudportarna har visat sig störa de portlås som redan finns i fastigheterna. Det här har orsakat problem för boende i husen. Det har också inträffat – enligt en incidentrapport från Omsorgsförvaltningen – att fastighetens ordinarie lås helt enkelt har gått sönder.
Orsaken är, enkelt uttryckt, att installationen "lånat" ström i det befintliga fastighetssystemet och det har inte fungerat.
I rapporten är missnöjet med företaget – Tunstall – som installerar systemen tydligt.
En lösning kan vara på gång. Men exakt hur den ser ut kan inte John Fristedt säga i nuläget.
– Vi måste se över om det förslag vi fått, på sikt riskerar att bli dyrare än det vi tidigare kommit överens om. Det kan vi i så fall inte acceptera, säger han.
Fram till 15 juli hade 130 lås – av totalt 1 100 planerade – installerats.
John Fristedt har trots det som hänt hopp om att tidsplanen, som är ett genomförande under 2016, ska hålla.