Nytt grepp i dubbdäcksfrågan

Uppfinnaren Thorvald Granström vill byta ut dagens dubbdäck mot dubbade skivor som monteras intill hjulen. Hans idé har prövats på VTI i Linköping.

Thorvald Granström Bild: Privat

Thorvald Granström Bild: Privat

Foto: Privat

Linköping2013-10-21 21:12

Idén väcktes när Thorvald Granström var på väg till fjällen för flera år sedan. Han stannade vid en bensinmack för att fylla på luft i däcken, men det var något fel på mätutrustningen. Ovetandes åkte han iväg med alldeles för högt lufttryck. Dubbarna i ytterkanterna hängde i luften.

– Då kom jag på att man kanske kunde fälla ut och in dubbar på ett liknande sätt.

Thorvald som jobbat med mekanikkonstruktion i 40 år har alltid pysslat med uppfinningar vid sidan om. Efter en del klurande började han utveckla en 30 millimeter bred skiva med dubb. Den ska antingen monteras innanför eller utanför däcket, alternativt mellan två smalare däck. Dubbarna går inte ner i backen när bilen rullar.

– Men när du bromsar i halt väglag hugger dubbarna i efter ett tiondels varv.

En prototyp har testats i VTI:s däckprovningsmaskin med lovande resultat. Den var effektivare än vanliga dubbdäck.

Samtidigt har skivan traktordubb som är längre än på vanliga däck.

– Jag hoppas de blir godkända eftersom de inte gör ingrepp i asfalten vid normal körning. Slitaget på vägarna skulle minska, menar Thorvald Granström.

Till en början tänker han rikta in sig på lastbilar och bussar. Det blir väldigt stora kostnader när de kör av vägarna. Fler utländska lastbilschaufförer skulle kunna åka med bra fäste på svenska vintervägar.

– När de kommer till gränsstationen kan de hyra skivor hos någon uthyrare.

Thorvald fortsätter att göra olika tester för att vidareutveckla sin prototyp.

När kan du presentera en färdig produkt?

– Ett par år till.

Hur ser intresset ut?

– Jag måste ha mycket testresultat på fötterna innan jag kan få respons. Därför gör jag fler prov.

Hur mycket pengar har du lagt ner på det här?

– Runt en miljon kronor. Jag har bland annat sökt patent i ett antal länder, det har kostat mycket pengar. Men nu har jag fått ett bidrag från Trafikverket på 100 000 kronor.

Hur vågar du satsa så mycket?

– Ja, ibland undrar jag vad jag har gett mig in på. Men jag tycker det är väldigt intressant. Jag är pensionär numera och ser det som en hobby.

Mattias Hjorth på VTI har sett flera idéer på dubbdäckslösningar som ska minska slitaget på vägarna. Det brukar vara någon slags utskjutbar dubb som sitter i däcket.

– Jag har aldrig stött på den här varianten förut. Testerna hos oss var väl åt det bättre hållet. Men jag vågar inte uttala mig om hur lovande lösningen är innan den har testats på en riktig bil.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om