För kunden fungerar Bolt som ett vanligt taxibolag förutom att allting styrs via företagets app i telefonen. I appen registrerar man sig och skriver in var man vill resa. All betalning sker också i appen. När Bolt startar sin verksamhet i Linköping 3 maj kommer resorna främst vara tillgängliga i stadskärnan med omnejd.
– I takt med att vi får upp en större förarkår så brukar zonen där vi är tillgängliga att utökas, säger Albin Grkovic, Bolts Sverigechef.
Bilarna kommer inte att vara märkta med Bolts logotyp, men de kommer att ha gula taxiregistreringsskyltar. Förarna av bilarna är licenserade taxiförare och företaget har redan ett antal förare som står redo.
– Det är registrerade och professionella åkare som tillhör ett åkeri. För att få köra taxi i Sverige så måste man ha ett företag som är registrerat för taxitrafiktillstånd, och utöver det så måste man ha taxiförarlicens och en bil som är registrerad för taxitrafik.
Företaget hävdar att deras priser, beroende på vilken konkurrent man jämför med, är 40-50 procent billigare. Albin Grkovic säger att det är möjligt genom en effektiv organisation utan onödiga eller överflödiga overhead-kostnader.
Slår ni undan benen på de taxibolag som redan finns?
– Både och. Vi är fokuserade på den privata marknaden medan andra traditionella taxibolag är duktiga på till exempel samhällsbetalda resor som färdtjänst och skolskjuts.
Förarna är alltså inte anställda av Bolt. Många Boltförare i andra städer har det som fulltidsjobb medan andra ser det som ett komplement.
– Vi har till exempel studenter som kör på kvällar och helger. Vi ställer inga krav på hur mycket eller när förarna ska jobba. När man är tillgänglig så loggar man in och sen är det bara att sätta igång.
Är det förarna och deras egna bolag som tar ansvar för kringkostnader och eventuella skador?
– Föraren eller åkaren bär ansvaret för sitt företag. Däremot är det viktigt för oss som samarbetspartner att vi hjälper dem i situationer där vi kan göra det. Om det sker en olycka som medför oväntade kostnader kan vi hjälpa dem att komma till rätta med det. Eller hjälp med olika försäkringar och underhåll.
I appen kan både förare och passagerare betygsätta varandra.
– Det är för att vi ska kunna se vilka förare som kan behöva extra support för att bli bättre. Men det gör också att vi kan se till att en förare och en passagerare som tidigare har satt dåliga betyg varandra inte matchas ihop.