Trafikverket utreder fortfarande fem möjliga korridorer för Ostlänken genom Linköping. En går längs E4 med station utanför staden, medan de övriga passerar genom Linköping med en centralt placerad station. Två av korridorerna är tunnelalternativ.
Enligt den ursprungliga tidsplanen skulle Trafikverket vara klar med sin lokaliseringsutredning i slutet av 2020 – det vill säga nu. Men Trafikverket har tidigare flaggat för att det datumet inte kan hållas och nu har en ny tidsplan presenterats. Våren 2022 ska Trafikverket meddela vilken korridor som förordas.
Om Trafikverket och Linköpings kommun då är överens kan beslutet om järnvägsdragningen fattas ganska direkt. Men om kommunen i det läget vill ha ett dyrare alternativ – som till exempel en tunnel – väntar förhandlingar om medfinansiering.
– Tidigast 2027 bedömer jag att det kan bli byggstart i Linköping, säger Axel Werner, Trafikverkets projektledare för Ostlänken genom Linköping.
När kan man i så fall kliva på ett snabbtåg mot Stockholm?
– Vårt mål är fortfarande att vara klara 2035. Men det beror på vilket lokaliseringsalternativ som väljs – de tar olika lång tid att bygga. En tunnel tar till exempel längre tid, säger Werner.
Anledningen till den förskjutna tidsplanen är att direktiven förändrats. Det första uppdraget var "bara" att bygga Ostlänken fram till Linköping och sedan ansluta till den befintliga stambanan. Nu ska Trafikverket även utreda hur Ostlänken bäst ska dras för att senare kunna anslutas till framtida, nya stambanor mot Tranås–Jönköping–Malmö/Göteborg. De stambanorna är inte beslutade, men finns med i planerna.
– Vi måste säkerställa att vi kommer ut ur Linköping och förbi Malmslätt på ett bra sätt, så att vi kan ansluta till nya stambanor om det kommer ett beslut att bygga dem. I grund och botten är det nog bra för Linköping att få den frågan utredd nu. Men jag förstår att en förskjuten tidsplan får allvarliga konsekvenser. Det lägger ju lite av en våt filt över utvecklingen i Linköping, säger Axel Werner.
Kommunalrådet Muharrem Demirok (C) var på tisdagen upptagen av ett digitalt kommunfullmäktigemöte, men lämnade en kommentar i en paus:
– Först sade de sent 2020. Sedan sköt de beskedet till våren 2021 och nu ett år till. Det är helt oacceptabelt.
Vid sidan av lokaliseringsutredningen för Ostlänken pågår en annan utredning på Trafikverket. Det är regeringen som gett verket i uppdrag att utreda nya stambanor för höghastighetståg för sträckorna Stockholm–Göteborg och Stockholm–Malmö. Däri ingår Ostlänken.
Uppdraget går ut på att ta fram förslag på hur järnvägarna kan byggas för högst 205 miljarder kronor i stället för uppemot 240 miljarder som de senaste uppskattningarna pekat mot.
För en dryg månad sedan kom Trafikverket med en delredovisning där tre förslag lades fram. Alla byggde på att Linköpings station placeras utanför staden. Detsamma gällde stationerna i Norrköping, Jönköping och Borås. Vagnhärad är struket i alla förslag, Nyköping i två.
Efter protester från kommunerna lägger Trafikverket nu fram ett fjärde förslag. Det är en kompromiss som inte klarar gränsen på 205 miljarder men ändå pressar kostnaderna jämfört med ursprungsförslaget. Borås och Norrköping har i det förslaget fortfarande externa stationer, men i Linköping och Jönköping är de placerade centralt.
Utredningen ska läggas på regeringens bord 28 februari 2021.