Björn Karlsson fick ett kostnadsförslag på 17 800 kronor från Engströms i Linköping för att åtgärda problemet på hans VW Passat.
Han tyckte det var i dyraste laget och kontaktade Ji De:s Bilservice, som sade att jobbet skulle kosta under 4 000 kronor.
- Men det är inte samma jobb det handlar om, säger Magnus Lindén, som är servicemarknadschef på Engströms, apropå den stora prisskillnaden. Vårt arbete är mer omfattande och bara delarna som byts ut kostar åttatusen kronor. Därför blir slutnotan så här hög.
Lindén anser att kox i motorn är allvarligt, och för att vara på den säkra sidan måste ett stort antal delar i motorn bytas ut, eller rengöras. Annars finns risk att topplocket eller i värsta fall turbon skär ihop.
- Ji De:s har gjort en provisorisk reparation, och det skulle inte jag rekommendera bilägaren att göra, säger Lindén.
På Ji De:s Bilservice anser man att deras verkstadsjobb är fullt tillräckligt. Motorn hade inga skador när den togs in på verkstaden.
- Vi har rengjort oljesilen och tråget. Den här reparationen har vi gjort på flera bilar med samma problem, och det har fungerat utmärkt, säger Andreas Sundberg på Ji De:s.