Omstart för Eddans framtida utformning

I ett halvÄr har planeringen för kvarteret Eddans framtid i Linköping haft time-out, men nu börjar kommunen om pÄ nytt. Med hjÀlp av en utomstÄende konsult analyseras kvarterets problem och möjligheter.

Foto: Fotograf saknas!

LINKÖPING2014-03-17 08:30

Eddan Àr den öppna parkeringsytan vid Drottninggatan, dÀr Linköpings första bussterminal en gÄng lÄg. De storstilade parkeringshusplanerna i den gÀllande detaljplanen Àr skrotade sedan nÄgot Är. För att StÄngÄstaden ska kunna bygga bostÀder i hela kvarteret krÀvs en ny detaljplan.

StÀrka stadskÀrnan

Anders Svensson, arkitekt med företaget CaseLab i Lund, har kallats in som extern konsult.

– Det förvĂ„nar mig att inget byggts hĂ€r. Jag ser bara möjligheter nĂ€r det gĂ€ller att stĂ€rka den vĂ€stra delen av stadskĂ€rnan med hjĂ€lp av det hĂ€r kvarteret, sĂ€ger han.

Och lÄter förstÄ att p-husplanerna inte var de mest geniala för det hÀr centrala lÀget. StÄngÄstaden har sedan de övergavs skissat pÄ att fylla Eddan med cirka 150 lÀgenheter. En del av dem skulle koncentreras till ett höghus pÄ fjorton vÄningar i korsningen Drottninggatan-DjurgÄrdsgatan, som ska kallas Elsa BrÀndströms torg i den form som mejslas fram med den nya detaljplanen.

Börjar om frÄn början

– Vi bortser helt frĂ„n tidigare skisser för kvarteret. Nu gĂ€ller det att dra upp principer och riktlinjer inför det nya detaljplanearbetet utan att snegla pĂ„ dem. Antalet lĂ€genheter handlar inte om 50 och inte om 500 men nĂ„gonstans dĂ€remellan. Det ska vara ett optimalt antal med god kvalitet, sĂ€ger Anders Svensson – och vill inte lĂ€gga nĂ„gra synpunkter pĂ„ hushöjder i det hĂ€r lĂ€get.

NÄgot som Ätminstone tidigare angetts som ett problem Àr hur en större busshÄllsplats ska angöras pÄ Drottninggatan intill Eddan för att bli det bussnav som Stora torget Àr idag.

– Det finns goda förutsĂ€ttningar för det Ă€ven om vi inte riktigt Ă€r i mĂ„l Ă€n, sĂ€ger han.

Bra strategiskt lÀge

Planarkitekt Lisa Setterdahl Àr kommunens nya projektledare för Eddan sedan kollegan Michael Porath slutade i somras.

– Eddan Ă€r ett jĂ€tteviktigt projekt med bra strategiskt lĂ€ge och en av fĂ„ tomter som finns kvar i stadskĂ€rnan. Vi tar in en konsult nu för att fĂ„ hjĂ€lp med nya idĂ©er. Vi vill att det hĂ€r kvarteret ska bli riktigt bra och siktar pĂ„ att ha ett fĂ€rdigt detaljplaneförslag under Ă„ret, sĂ€ger hon.

Förutom utformningen av kvarteret handlar det ocksÄ om strÄken runt omkring och hur den blivande busshÄllplatsen ska förhÄlla sig till Elsa BrÀndströms torg.

NÀr kommer busstrafiken att dirigeras om frÄn Stora torget till Drottninggatan?

– Det utreds fortfarande, men vore lĂ€mpligt i samband med att Eddan byggs, svarar hon.

NÀr delar av Drottninggatan blir bussgata fÄr passerande biltrafik ta andra gator. Anders Svensson ser gÀrna att den typ av upprustning med ny stenlÀggning som planeras för Hospitalstorget och Nygatan fÄr gÄ vidare in pÄ Apotekaregatan runt Eddan och till Elsa BrÀndströms torg.

InvÀntar detaljplanen

StÄngÄstadens fastighetschef Anders StjÀrnberg Àr nöjd med den omstart som nu görs för Eddan.

– Det Ă€r bara att gilla lĂ€get och bra med en extern genomgĂ„ng för vad kvarteret ska innehĂ„lla. Vi vill naturligtvis bygga sĂ„ fort som möjligt, men ritar inte ett streck förrĂ€n det finns en fĂ€rdig detaljplan, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om