Avtalet med den kinesiska kunden omfattar både beläggningssystem och förbrukningsmaterial till ett värde av över 100 miljoner kronor under de första tre åren. Leveranserna inleds under 2017.
– Under de senaste åren har Impact coatings levererat beläggningar för bränsleceller till de flesta internationella fordonstillverkare, säger Henrik Ljungcrantz, grundare och teknisk chef på Impact coatings i ett pressmeddelande.
ImpactCoatings har de senaste åren aviserat att man inlett samarbeten med flera världsledande fordonstillverkare. Nyligen berättade man att företaget tänker nyanställa tack vare en sådan order. Affären med China hydrogen energy kallar Ljungcrantz för ett genombrott för Impact coatings.
– Det är en del i den strategi som bolaget påbörjat under året. Målsättningen är att etablera oss som en viktig aktör inom bränslecellsindustrin och samtidigt stärka vår närvaro i Asien” säger Henrik Ljungcrantz.
Bränsleceller pekas av många aktörer ut som den teknik som ska förse elbilar med ström i framtiden. Bränslecellerna fungerar enkelt sett som batterier. Men livslängden på de bipolära flödesplattorna av metall för bränsleceller behöver förlängas. Ytorna på dessa måste skyddas med en beläggning för att inte utsättas för korrosion. Det är denna beläggning, samt själva tekniken för att förse bränslecellerna med beläggningen, som Impact coatings har utvecklat. Verksamheten bygger på forskning från Linköpings universitet och företaget har funnits sedan 1990-talet.
Impact coatings kommer inledningsvis över tre år att leverera sina Inlinecoater-system och Ceramic maxphase-material till China hydrogen energys produktionsanläggningar i Suzhou, Kina. Bränslecellssystemen kommer att monteras i bussar, lastbilar och bilar från flera ledande kinesiska fordonstillverkare.
China hydrogen energy har av den kinesiska regeringen erhållit uppdrag att leverera drivsystem baserade på bränslecellsteknik till nationella buss- och lastbilsbolag. Kunden bygger nu nödvändiga produktionsanläggningar för volymproduktion. Efter att de beställda Inlinecoater-systemen installeras kommer China hydrogen energy ha kapacitet att producera bränslecellsystem för över 20 000 fordon per år.
Den uttalade strategin är att bolaget skall bli en av de största producenterna av bränslecellsystem i Kina.
– Kina har ökat sitt redan starka engagemang för att förbättra luftkvaliteten och har beslutat att använda bränslecellsdrivna fordon för att sträva mot transporter med nollutsläpp i stora städer. Vi ser redan att Kina tar täten som ledande nation vad gäller bränslecellsproduktion, säger Henrik Ljungcrantz.