– Vi har lyssnat på våra besökare och utställare och gör en mer uttalad business to business-mässa. Vi vill att man är anställd någonstans och att man registrerar sig vid entrén, säger Jessica Stille på Östgötamedia som arrangerar mässan den 28–29 september.
På onsdagen hölls ett tmöte med utställarna i Corren-huset. Jessica Stille beskriver att huvudsyftet med mässan är att företagare och anställda ska få inspiration av mässans innehåll och av alla möten som den kan innebära. Den nya inriktningen betyder sannolikt färre arbetssökande, skolelever och studenter än tidigare år.
Hur påverkar nya inriktningen besökssiffrorna?
– Något färre kommer att besöka mässan, exempelvis kommer vi inte att ha lika många studenter. Men besökare och utställare får ändå ett bra utbyte på plats. Mässan är en plattform som vi erbjuder, men vi gör den tillsammans. Det är viktigt att utställarna själva bjuder in sina nätverk. Det blir inspirationsföreläsningar av bland annat kändisen Paolo Roberto. Nytt för i år är att föreläsningsprogrammet kommer att hållas på samma plats, och tiderna krockar inte.
Det blir också podcast-sändningar. Tomas Tränkner, marknadschef på Force technology i Tornby och säljutvecklaren Magnus Johanssons driver sedan ett år poddenEntreprenörsdriv, med cirka 2 000 lyssnare.
– Syftet med podden är att dela med sig av olika erfarenheter. På mässan ska vi gör något vi aldrig gjort förut. Utställare och besökare kan anmäla sig och så gör vi en 15-minutersinspelning, redigerar i 15 minuter och sedan sänder vi podden. Och så får vi se hur många vi hinner med, berättar Magnus Johansson.