Peder Elggren och Philip Gustafsson är i full gång med att få allt i ordning inför öppningen klockan 10 på lördag. Det är mindre än fem månader sedan Mer för fler-grundarna hade premiär med sin första butik i Rimforsa.
Ni är inte rädda för att det går för fort?
– Vi har ju en väldigt seriös styrelse, så vi är ganska noggrant uppdaterade på vad som ska göras, och vi jobbar stenhårt för vårt mål. Och vi tror väl att vi behöver gasa lite för att vi ska kunna fortsätta se resultat, säger Peder Elggren, vd för företaget.
Konceptet är i stort sett detsamma som tidigare – att sälja diverse dagligvaror, från smink till julpynt och diskmedel, till ett lågt pris. Däremot kommer sortimentet i butiken på Trädgårdstorget att skilja sig något från systerbutiken i Rimforsa
– Mer fokus på billigt smink och hud- och kroppsvård, förklarar Elggren.
– Och mindre prylar rent storleksmässigt, fyller Gustafsson i.
Inför invigningen av den första butiken förklarade de att tanken var att rikta in sig på platser där konkurrenter som Rusta eller Dollar store inte etablerat sig. Men nu går de lite utanför den ramen.
– Det kan vara fint att synas inne i centrum i en lite större stad, säger Gustafsson, och Elggren lägger till:
– Sen finns det en tanke bakom, att testa konceptet att köra mer citynära i större stad med för att se hur det mottas.
Företaget är ännu ungt, och det har blivit en hel del lärande under resans gång.
– Vi har ju renodlat både etableringsprocessen, men även vad det är vi stoppar in i butikerna, säger Gustafsson.
Har ni några exempel på vad som sålt bättre eller sämre än väntat?
– Hängmattor trodde jag vi skulle sälja bättre av. Men det har ju varit en produkt som inte har sålt faktiskt, jag har inget bra svar på varför. Sen är det många grejer som gått jäkligt bra som jag absolut inte trodde. Som våra ryggkliare!
Tack vare det affärsnätverk som de arbetat upp över Europa, till viss del via kontakter från företaget Vadeco som Peder Elggren driver, har de kunnat kapa flera led i leverantörskedjan och på så sätt hålla priserna nere.
– Än så länge funkar ju det. Vi har väl lite lägre overhead-kostnader än vad Normal och de stora kedjorna har också, säger Gustafsson.
Och hur ser framtiden ut?
– Vi har tänkt fem till butiker under 2024.
Några orter som de har i tankarna är Åtvidaberg, Norrköping, Mjölby, Katrineholm och Västervik.