– Ja, det känns som en bra dag på jobbet i dag, säger hon.
Att också höghastighetstågen finns med i propositionen tycker hon är extra positivt. Särskilt som hon är en av landets kommunstyrelseordföranden som verkligen lobbat mycket för just de tågen.
Däremot hade hon gärna sett en snabbare tidsplan och mer pengar, eller åtminstone ett tydligare besked om finansiering.
Effektivt transportsätt
– Ja, jag tycker att Sverige går bra och Linköping också. I skenet av det hade jag gärna sett att man varit ännu mer tydlig med att första etappen blir Stockholm till Jönköping och att man tänker fortsätt bygga vidare mot Göteborg och Malmö.
I den första etappen ligger också Ostlänken mellan Järna och Linköping. Byggstarten är, av allt att döma, nästa år. Men det kommer att dröja innan Linköpingsborna, och andra utefter sträckan, kommer att se konkret byggarbete, säger Edlund.
– Men hela beskedet är positivt och visar att vi har en regering som vill satsa inför framtiden
Höghastighetstågen är viktiga av flera skäl, anser hon. Det handlar bland annat om möjligheterna för Linköping och Linköpingsborna att få tillgång till en större arbetsmarknad. Dessutom är tåg både ett effektivt och miljövänligt transportsätt.
Moderaternas gruppledare Paul Lindvall välkomnar också beskedet i propositionen. I ett pressmeddelande skriver han:
– Det är välkommet att regeringen tydliggör att Sveriges tillväxtregioner behöver knytas samman med ett modernt järnvägsnät. Det räcker inte bara med att satsa på att ta igen det eftersatta underhållet. Ett robust järnvägsnät kräver nya spår. Det gäller nu att gå från ord till handling. Varje fördröjning av satsningar på modern järnväg är förenade med en dyr nota.
M står på läktaren
För moderaterna verkar frågan om höghastighetståg blivit en het potatis sedan talesmän för partiet har gått ut och sagt att det blir för dyrt.
Kristina Edlund beklagar den inställningen.
– Jag tycker det är otroligt tråkigt att partiet väljer att göra ett så populistisk uttalande. Det är så förvånande att de nu väljer att ställa sig på läktaren i det Sverigebygge som de själv startade. Inte heller verkar de ha kommunicerat ut det här internt. Jag vet många moderater som jag träffar som verkligen vill jobba för höghastighetsjärnväg.
I propositionen som presenterades talade också regeringen om att möta störningar i tågtrafiken med förstärkt järnvägsunderhåll. Regeringen har ökat det årliga anslaget till järnvägsunderhåll med 1,34 miljarder per år under åren 2016 till 2018. Nu växlas arbetet upp och anslaget till drift- och underhåll av järnvägen ökar med totalt hela 47 procent perioden från 2018 fram till 2029 jämfört med perioden 2014-2025. Även resurserna till vägunderhåll ökar.