Osynliga fotgängare trafikfara

Många gångtrafikanter syns dåligt i stan. När det är mörkt. På dåligt belysta övergångsställen är risken att dödas och skadas tio gånger högre än i dagsljus.

Fotgängarna blir nästan osynliga. Även i tätorter, med dåligt belysta övergångsställen, behövs reflexer i mörkertrafiken, anser trafikexperter. Arkivbild: PETER JIGERSRÖM

Fotgängarna blir nästan osynliga. Även i tätorter, med dåligt belysta övergångsställen, behövs reflexer i mörkertrafiken, anser trafikexperter. Arkivbild: PETER JIGERSRÖM

Foto:

LINKÖPING2004-01-29 21:59

Använder du reflex? Diskutera här

Reflexer på kläder och annat pratas det inte mycket om. Vägverket, NTF, VTI och andra myndigheter och organisationer som jobbar med trafiksäkerhet har mer eller mindre glömt att "reflektera om reflexer", under många år. Kampanjernas tid är förbi.

- Det är drygt 20 år sedan vi testade reflexer, säger forskaren Sven-Olof Lundqvist på väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping.

- Vi tar betalt för våra reflexer. Vi har inte ekonomi att dela ut dem gratis som förr, säger Cege Sjöström på NTF Östergötland.

Zebralagen

Bistra tider, mindre pengar till forskning och kampanjer, bidrar till att trafiksäkerheten försämras. Inte många vet att en mörkklädd person utan reflexer bara syns på ett avstånd av 30 meter. I halvljus. Med reflexer ser du personen på 130 meter.Ett stort antal olyckor med fotgängare sker i mörker. När zebralagen kom ökade olyckorna när fotgängare gick rakt ut på övergångsstället, utan att först ha ögonkontakt med bilisten. Gångtrafikanten upptäcks i regel för sent på övergångsställen och i gatukorsningar, där belysningen är otillräcklig. Fotgängaren är osynlig, helt enkelt.

- Det har diskuterats att ta fram bättre belysning på övergångsställen, så att bilisterna snabbare kan se cyklister och gångtrafikanter i mörkertrafiken. Det kan förbättra trafiksäkerheten avsevärt, säger Sven-Olof Lundqvist.

I mörker och väta är risken att dödas och skadas för fotgängare 10 gånger högre än på dagtid. För cyklister är olycksrisken 5 gånger högre. Värst är det på hösten, när det är regn och rusk. Men även på vintern är det ofta svårt att se cyklister och fotgängare som saknar reflexer.

Liten användning

Undersökningar som tidigare gjorts visar att bara 15 procent av fotgängarna regelbundet använder reflexer i mörkertrafiken. Och på landsbygden är det vanligare att bära reflexer än i tätorten. Men känslan att reflexanvändningen har minskat under senare år finns hos flera trafikexperter.

- Jag har mött trafikanter som saknas reflexer även på mörka landsvägar, säger Cege Sjöström. När jag är ute och pratar trafiksäkerhet på bland annat skolor och i föreningslivet tar jag alltid upp hur viktigt det är att bära reflexer.

Några direkta kampanjer förekommer dock inte. För en sådan satsning saknas pengar. Inte heller har NTF råd att dela ut reflexer gratis.

- Vi har ekonomiska åtstramningar som alla andra. Vår policy är numera att ta betalt för att informera om trafiksäkerhet.

Dåligt värde

Konsumentverket testade för drygt två år sedan olika reflextyper på marknaden. Var tredje reflex hade dåligt reflexvärde. Och de flesta saknar CE-märkning. Två modeller av hängande reflexbrickor för barn, Simbafigurer och Nalle med plats för foto, är helt odugliga. Däremot har sportvästar i skarpa färger och med tvärgående reflexband mycket bra reflexvärde.Cege Sjöström anser att prismareflexer är bra. Men reflexer är en färskvara, och de slits och försämras med tiden. Därför är det en god idé att testa dem ibland.

- Gå in i en mörk skrubb, ta fram en ficklampa och lys på reflexen. Om den reflekterar ljuset är det helt ok.

Cege Sjöström anser att trafikanterna borde veta att de syns dåligt i mörkertrafiken. Gångtrafikanter är också bilister.

- Men många tar inte till sig kunskapen. Det är fel att tro att reflexer bara behövs på mörka vägar. Det är lika viktigt att synas i stan bland alla ljuspunkter. Cyklister ska ha fungerande lyse/reflexer, och fotgängare bära reflexer även i tätortstrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!