Thea privata grundskola bedriver i dag sin undervisning i den gula 1800-talsbyggnaden vid Kungsgatan. Från och med hösten vill de utöka sin verksamhet och renodla skolan som då blir en högstadieskola.
Skolan har i dag sin skolmatsal i den blå byggnaden på andra sidan Kungsgatan och det är i den byggnaden som skolan nu också vill ha undervisningslokaler.
Fastighetsägaren, som ingår i Åhmansfären, har sökt ett tillfälligt bygglov för att kunna inreda skollokaler.
Ärendet är inte nytt och det har sett mörkt ut för skolans möjligheter att utöka i den önskade fastigheten. Invändningarna har framför allt handlat om att det saknas så kallad friyta – skolgård – till byggnaden och att elever måste korsa Kungsgatan när de ska över till skolans huvudbyggnad. Även grannar till fastigheten har synpunkter på en skola i byggnaden, bland annat handlar det om risk för mer trafik, men också sådant som nedskräpning och att grannar upplever bristande hänsyn från eleverna.
Förslag till beslut har varit att avslå fastighetsägarens begäran om bygglov. Men majoriteten i bygg- och miljönämnden ville annorlunda och sa ja till skollokaler.
Alliansen lutar sig framför allt, i sitt beslut, mot det som i plan-och bygglagens 9 kapitel kallas lämpligt komplement.
– Vi har bedömt att utökningen är ett lämpligt komplement i och med att skolan redan har matsal i samma byggnad. Att det fattas 20 kvadratmeter friyta, tycker vi är marginellt, säger Stefan Erikson (M), ordförande bygg- och miljönämnden.
S, MP och SD sa nej, Vice ordförande i nämnden Gunnar Gustafsson (MP) kallar det hela för ett vansinnigt beslut, framför allt på grund av trafiksituationen.
– Det är mycket trafik på Kungsgatan och så ska barn korsa den här gatan flera gånger om dagen. Ingen skulle bygga en gata rakt över en skolgård på en befintlig skola och det gör man i princip nu. Varje gång man passerar gatan är det en extra risk, säger han.
Att trafiksituationen skulle tala emot en utökning, håller inte Stefan Erikson med om. Skolans elever korsar redan i dag Kungsgatan när de ska äta lunch.
– Det är inte optimalt med en väg. Hade vi fått ett tydligare underlag som pekat mot att ett nej på grund av trafiksituationen, då hade det tagits med i bedömningen. Nu är det mera av ett observandum. Här finns en väg och det innebär risker, säger han.