På Biva är besvikelsen stor

De har samarbetet med Saab sedan 1960-talet. Men nu kan en epok gå i graven och besvikelsen är stor på Biva i Linköping.

Lars Dahlensjö sitter i en Saab på Biva. Kanske en av de sista på företaget.

Lars Dahlensjö sitter i en Saab på Biva. Kanske en av de sista på företaget.

Foto: Åke Karlsson

Linköping2011-12-19 17:32

- Saab har varit dödförklarat länge men det är positivt med att vi får ett besked nu. Det man hoppas är att det kan komma en fortsättning, säger Lars Dahlensjö, ekonomichef på Biva i Linköping.

Han är inte överraskad över konkursansökan och det minskade intresset för Saab har de känt av sedan tidigare.

Spiken i kistan

- Vi märkte av det sjunkande intresset för Saab redan för två år sedan när GM tog beslutet att upphöra med märket.

Efter det fanns det ändå ett visst intresse och orderingången såg bra ut för Biva i början av året. Men när fabriken stängdes i april kändes det som en spik i kistan.

- Vi får se vad som händer, det kan ju bli någon annan som tar över Saab, det finns olika scenario men jag vill inte spekulera mer i det, säger Lars Dahlensjö.

Han är ändå helt övertygad om att Saabs ansökan om konkurs går igenom eftersom Victor Muller ansökte om det personligen.

Nissan i stället

Lars Dahlensjö räknar på nästa års ekonomi när Corren kommer och i nästa års budget räknar de med att inte sälja en enda Saab. Men de har hunnit förbereda sig och några neddragningar av personal är inte att vänta i nuläget. I stället tog Biva in nya bilmärken till försäljning när intresset för Saab minskade.

- Vi har påverkats men vi har exempelvis börjat sälja Nissan för att kompensera.

Biva i Linköping har 60 anställda och är en av fem filialer i landet, de övriga finns i Norrköping, Uppsala, Örebro och Karlskoga. Tillsammans säljer de omkring 4 000 bilar om året.

Läs mer i tisdagens Corren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om