Från arbetslös till eftertraktad yrkesförare

Till Linköping kommer arbetslösa från hela Östergötland för att utbildas till yrkesförare. Efter frustrerande arbetslöshet väntar en bransch som skriker efter folk. Vi har mött några av eleverna.

"Jag gillar att köra långa sträckor, så jag kanske vill köra fjärrtransporter sen. Eller, jag vet inte, det viktigaste är att få ett jobb", säger Fadie Gabriel, 31 år. Här kontrollerar han att lasten är ordentligt säkrad med klasskamraten Oliver Johansson, 23 år.

"Jag gillar att köra långa sträckor, så jag kanske vill köra fjärrtransporter sen. Eller, jag vet inte, det viktigaste är att få ett jobb", säger Fadie Gabriel, 31 år. Här kontrollerar han att lasten är ordentligt säkrad med klasskamraten Oliver Johansson, 23 år.

Foto: Jasmine Hübinette

Linköping2022-07-28 05:00

Oliver Johansson, 23 år, bor i Motala och arbetade tidigare som truckförare på ÖoB:s huvudlager i Skänninge, men som bemanningsanställd. Han blev, som många andra, av med jobbet under pandemin. Sedan slutet av 2020 har han gått arbetslös.

– Jag har alltid velat köra lastbil, berättar han. 

Sedan i juni utbildar sig Oliver till yrkesförare för lastbil hos Yrkesakademin i Linköping, genom Arbetsförmedlingen. Han hittade utbildningen på skolans hemsida och föreslog den för sin handläggare på Arbetsförmedlingen. 

Utbildningen är ny i Linköping. Det senaste decenniet har Yrkesakademin, som ansvarar för länets arbetsmarknadsutbildningar till yrkesförare, haft sin verksamhet i Norrköping, men i april flyttade verksamheten till Linköping. Yrkesakademin har fortfarande yrkesförarutbildningar kvar i Norrköping, men då enbart genom komvux. 

Staffan Örsbrink är platschef för Yrkesakademins yrkesförarutbildningar i båda städerna. Han berättar att den som vill gå utbildningen först måste komma på ett studiebesök. 

– Sedan väntar en test- och kartläggningsperiod på tre veckor, där de som vill gå utbildningen först får göra praktik och få ett omdöme, berättar han. 

undefined
"Jag är i grunden trafiklärare och tycker att det är jättekul med förarutbildning", berättar Staffan Örsbrink, som nu är platschef för yrkesförarutbildningarna hos Yrkesakademin i Linköping och Norrköping.

Det är Arbetsförmedlingen som bekostar de tre kartläggningsveckorna. Carolina Aspdahl Karlsson är ansvarig för arbetsmarknadsutbildningen för lastbilsförare på Arbetsförmedlingen i Östergötland. 

– Det är för att säkerställa att det är en person som klarar av utbildningen. Skulle man inte ha tillräckliga kunskaper så märks det under den här tiden. Klarar man de tre veckorna, så får bekostar Arbetsförmedlingen utbildningen, berättar hon.

De formella kraven är att man fyllt 21 år, har B-körkort för manuell växellåda och behärskar svenska i både tal och skrift. Utöver det är det intresset som är det viktigaste, att man vill. Man behöver inte ens ha gått klart gymnasiet, berättar Carolina. 

Fadie Gabriel, 31 år, har inte varit arbetslös lika länge som Oliver. Han bor i Norrköping och har tidigare arbetat som plåtslagare, men fick gå på grund av arbetsbrist för fyra månader sedan. 

– Ingen vill ju bara sitta hemma och titta in i väggen. Man vill ju ha möjlighet att jobba och utvecklas, säger han. 

Hans handläggare på Arbetsförmedlingen föreslog att han kunde gå på studiedagen för att se om lastbilsyrket var något för honom. 

– Jag gick jag vidare till kartläggningen och klarade mig. Så nu är jag här. Det är så stor skillnad att få vara här, man vill ju jobba, vara social och utvecklas för att må bra. 

Både Fadie och Oliver trivs bra på skolan. 

– Alla funkar så bra ihop i klassen och man får många nya kompisar, säger Oliver.  

Hur ser ni på en framtid inom lastbilsyrket?

– I framtiden kommer det behövas ännu fler transporter. Ju mer alla handlar på nätet, desto fler förare behövs. Det är bästa framtidsjobbet, säger Fadie.

Oliver inflikar att även om det är bra för arbetsmarknaden, så finns det en personlig aspekt också. 

– För mig är det ett för-alltid-jobb, säger Oliver. 

Fadie instämmer och tillägger: 

– Det viktigaste är att få ett jobb, men sen vill man ju fortsätta att utvecklas och lära sig mer när man jobbat ett tag. Det kan vara att köra kranbil eller en ännu större bil. 

undefined
"För längesen ville jag köra lastbil eller grävmaskin, men sedan gjorde jag annat istället. Så nu blir det av", säger den tidigare plåtslagaren Fadie Gabriel, 31 år.

Carolina Aspdahl Karlsson berättar att Arbetsförmedlingen samverkar mycket med näringslivet.

– Utbildningen är en fantastisk möjlighet där vi också stöttar arbetsmarknaden. Prognosen att få jobb inom lastbilsyrket är väldigt god eftersom det är en skriande brist på yrkesförare.

Yrkesakademins platschef Staffan är inne på samma spår. 

– Det är stor brist på chaufförer både för lastbil och buss. Eleverna är väldigt eftertraktade när de är färdiga med sin utbildning. 

Lastbilschaufför har tidigare varit ett mansdominerat yrke, men både Carolina Aspdahl Karlsson och Staffan Örsbrink berättar att det håller på att förändras. 

– Det har blivit vanligare med tjejer, så det är vi jätteglada för. Nu är det nästan en tredjedel av eleverna och där har vi stor draghjälp av TV-serier om yrkesförare, säger Carolina.

– I en klass på 16 elever kanske åtminstone 5-6 är tjejer, så det är jättekul och stor skillnad mot tidigare, säger Staffan. 

undefined
Blivande lastbilsföraren Emelie Johansson, 27 år, kontrollerar att det inte är läckage på en av Yrkesakademins lastbilar.

Under besöket får vi möta fem av lastbilsutbildningens tjejer. Precis som platschefen Staffan berättat är eleverna i olika åldrar. Yngst i skaran är Emelie Johansson, 27 år. Klasskamraterna Charlotte Andersson, 44 år, och Sandra Levstad, 34 år, har nyss klarat uppkörningen för C-körkort (tung lastbil). Nu väntar fortsatt utbildning för att få köra med tungt släp också.

– Jag har tidigare arbetat som maskin- och truckförare, berättar Sandra som har yrkesförare i familjen. 

Klasskamraten Lizette Forsblom, 38 år, känner igen sig. Hon har också lastbilsförare i familjen, medan Katarina Kullenberg, 43 år, som går samma utbildning, berättar att hon har lite annan bakgrund, som anställd inom vården.

– Jag fick information om den här utbildningen genom mejl från Arbetsförmedlingen, berättar Katarina. 

undefined
Det råder febril aktivitet runt lastbilen när de blivande yrkesförarna visar olika moment som ingår i säkerhetskontrollen av fordonet.

Från Arbetsförmedlingens sida försöker man informera om att utbildningen finns. 

– Vi annonserar friskt, både i sociala medier och genom egna direktutskick, säger Carolina Aspdahl Karlsson.

Hon berättar att utbildningen kostar ungefär 300 000 kronor per person. 

Det är ganska mycket per person?

– Det är absolut inte billigt att ha människor i arbetslöshet heller. Vi är väldigt generösa med de här utbildningarna för vi vet att det genererar att fler får jobb. 

Hur länge behöver man ha varit arbetslös?

– Det finns ingen sån gräns. Man kanske redan nu vet att man kommer att bli varslad, då kan man höra av sig till oss. Om vi ser att det här är en lämplig insats, så kan vi planera utifrån det. Vi gör alltid en individuell arbetsmarknadspolitisk bedömning. 

Finns det några ni säger nej till?

– Det är svårt att svara på, med så individuella insatser, men det kan vara om man inte klarar språkkraven eller har någon form av hälsohinder. Det krävs ju både läkar- och synundersökning för att bli yrkesförare. 

undefined
Oliver Johansson, 23, från Motala, har alltid velat bli lastbilschaufför.

Oliver, Fadie och resten av gänget är den andra lastbilskursen på skolan i Linköping. De blir färdiga med sin utbildning i december. Den allra första kullen blir klara nu under hösten. 

– På måndag ska jag skriva teoriprovet för C-körkortet (tung lastbil). Det känns bra, men ändå lite nervöst. Det är ju stor press på att man ska klara det, men jag har legat bra till med teorin hittills, säger Oliver. 

Yrkesförarutbildningen

Utbildningen till lastbilsförare pågår i 25 veckor. 

Då ska körkort för tung lastbil, C-kort och för tung lastbil med tungt släp, CE-kort, klaras av. 

För att få köra yrkestrafik behöver de framtida förarna även klara ett yrkeskompetensbevis (YKB). 

Även praktik på ett transportföretag ingår.

Årligen utbildas 70-80 elever till yrkesförare för lastbil genom arbetsmarknadsutbildningen i Östergötland. 

I hela landet kommer det att krävas 5 000 nya förare per år under de kommande tio åren. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!