Under torsdagen hade gruppledaren och förstanamnet i Linköping besök av partikollegorna och riksdagsledamöterna Lorena Delgado Varas och Linda Snecker. Efter samtal vid Ulleviskolan i Skäggetorp och familjecentralen i Berga tar partiet med sig ett antal åtgärder som berör Linköpings eftersatta områden.
– Jag har aldrig gillat uttrycket utsatta områden. För oss är de här områdena eftersatta, att samhällets funktioner inte finns här i samma utsträckning längre. Det är också det som många boende i exempelvis Skäggetorp ger uttryck för – att de inte känner sig som en del av samhället, säger Sofia Frithioff.
– Det som personalen på familjecentralen framförde, och som vi tycker är viktigt, är att de önskar ha barnmorskor kopplade till centralerna i Berga, Skäggetorp och Ryd. Det blir lättare om alla funktioner är samlade på ett ställe, fortsätter hon.
När det gäller Linköpingsskolorna vill Vänsterpartiet förenkla ansökningsprocessen för så kallade bibass-pengar, det vill säga bidrag som skolorna kan få för elever i behov av särskilt stöd. I dag anser de att alltför många får avslag.
– Det man i skolan i Skäggetorp känner är att det i stort sett är helt omöjligt att få de här pengarna av kommunen men man ska ändå, enligt skollagen, tillgodose alla elevers behov, säger Sofia Frithioff.
– En av förklaringarna till varför kommunen gick med så mycket vinst för några år sedan var att färre elever var i behov av särskilt stöld. Där vet vi att det egentligen har blivit svårare att få pengarna.
Erik Östman (M), ordförande i barn- och ungdomsnämnden, bekräftar att kraven för bibass-pengarna skärptes för några år sedan – men att det finns en anledning.
– En viktig del i den förändringen hänger samman med friskoleersättningen. Friskolorna söker nämligen särskilt stöd på samma premisser som de kommunala skolorna. Om vi då har mer generösa regler än vad lagen kräver ger vi ut pengar till friskolorna som de enligt domstolspraxis inte har rätt till. Bedömningen av vad som är särskilt stöd är juridiskt fastslagen, säger han.
– Vi behöver snarare titta på om extra medel kan bakas i grundersättningen till skolorna. Någonstans är det viktig att skolorna inte behöver vänta på pengar och det är ju bekymret med den här typen av ansökningsförfaranden – det är alltid en process, fortsätter Erik Östman.