Verksamhetschefen beklagar händelsen efter mammans död

Personalen for illa av att inte ha haft möjlighet att ta hand om syskonens döda mamma som man ska. Det säger Maria Svensson, verksamhetschef på Ekbackens äldreboende.

Ingen önskade att kvinnans sista dagar skulle blivit som de blev. Men vi har åtgärdat det vi kunnat, säger äldeboendets verksamhetschef.

Ingen önskade att kvinnans sista dagar skulle blivit som de blev. Men vi har åtgärdat det vi kunnat, säger äldeboendets verksamhetschef.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Linköping2022-01-23 06:00

Orsaken till att det blev så beror på att personalen hade hand om ytterligare en person i samma situation. De hann inte, hävdar hon.

– Det var en brist från vår sida att vi inte bad familjen sitta ner en stund så vi hann att ta hand om mamman. Det beklagar vi och jag har också pratat med familjen om detta.

Att kvällsmaten på boendet var fryspizza är inget som verksamhetschefen känner igen.

– Jag kan inte uttala mig om detta. Men jag kan säga att det inte ingår i den normala kosthållningen, om det inte är en enskild person som önskar det. Men så var det inte i det här fallet.

Maria Svensson håller inte med syskonen om att de inte fick information om att mamman var orolig. 

– Jag vet att sköterskan pratade med dottern och ett läkarbesök för oron bokades, men det hann aldrig genomföras.

Mamman var inte i en sådan situation att hon hade vak och enligt Maria Svensson sa den läkare som undersökte den döda kvinnan att dödsfallet var ett sådant som ingen kunde ha gjort något åt.

– Men jag är ganska säker på att hon hade tillsyn också efter klockan 03 och före klockan 08 när dödsfallet upptäcktes. 

Vilken kommentar har du till syskonens kritik?

– Vi har träffat, framför allt dottern, och undersökt det som framkommit. Det är klart att ingen önskat att kvinnans sista dagar skulle bli som de blev. Det som har kunnat åtgärdas har åtgärdats. Men det som hände efter att hon gått bort, det beklagar vi. Så går det normalt aldrig till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!